Boganmeldelse af Status

Lykken er, når man bliver anerkendt for det, man gør. Sådan en følelse havde jeg, og har stadigvæk, efter forfatteren Christina W. Born kontaktede mig, og spurgte, om jeg ville læse og anmelde hendes bog "Status".

Det ville jeg selvfølgelig gerne, den lød meget spændende, så jeg glædede mig til at modtage den, når den udkom, hvilke den gjorde den 28. maj 2021. Jeg fik bogen et par dage i forvejen, og kom rigtig hurtig i gang med at læse den. Aldrig har jeg læst så lang en bog så hurtigt, de 452 sider fik jeg læst på omkring en uges tid, hvilket er hurtigt for mig, for jeg læser ikke så stærkt, som andre gør.

Det er tit, at jeg er nødt til at læse flere sider igen, når jeg er kommet i gang med en bog, da handlingen og ordene ikke rigtig sætter sig fast i min hjerne, men det var slet ikke nødvendigt i bogen "Status". Jeg læste og jeg læste, og handlingen kørte som en stor film i mit hovedet, hvor jeg bare måtte læse mere og mere. Side efter side blev vendt, jeg blev godt underholdt, og når bogen var lagt væk, tænkte jeg stadig på den, for jeg måtte bare vide mere og mere om handlingen.

Nu skal I høre hvad "Status" handler om: "Status" er en bog om seks personer, som hver især har deres forskellige liv. En bliver aldrig tilfreds og vil ændre noget hele tiden, en anden er tilfreds, men hvor andre ikke er tilfreds på personens vegne, en tredje er flyttet ud af landet for at prøve andre grænser af, mens en fjerde er jaloux over ikke at have prøvet at flytte ud. De er næsten alle sammen meget forskellige, men fælles for dem alle er, at de alle har gået i gymnasiet sammen. Som jeg skrev før, er de forskellige, og det var de nok også da de gik i skole sammen, men livet har formet sig meget anderledes, end de havde troet, siden de gik i gymnasiet sammen. Det fortæller i hvert fald deres venne-bog, som de skrev i i skoletiden, som de kommer til at læse op for hinanden, da de vælger at mødes igen 20 år efter.

Er der nogen af dem, som har opfyldt de drømme, som de havde da de var teenagere, hvordan har deres handlinger dengang og nu skabt deres spor i livet, og hvilke personer hænger stadig fast i fortiden, og er det muligt for nogen af dem at starte på en frisk? Det vil jeg anbefale dig selv at finde ud af ved at læse bogen.

Det var så spændende at læse denne bog, og jeg kan ikke rose den nok, for jeg var virkelig underholdt, både til den komiske side, men mest handlede det for mig om eftertænksomheden. Det er nok de fleste som kan sætte sig ind i personernes tanker sådan 20 år efter, man har taget de store valg i livet. Er det nu også det rigtige, man har gjort? Er man i det rigtige forhold, hvad med uddannelsen og jobbet, osv. Det er også nogle af de spørgsmål, som vores hovedpersoner har i "Status". Som jeg skrev tidligere kørte denne handling som en film i mit hovedet, mens jeg læste den, og det var en kæmpe oplevelse at læse bogen.

Jeg er blevet så positivt overrasket over hvor meget "Status" har fænget mig, og jeg har hørt en lille fugl synge om, at der muligvis er en 2'er på vej fra Christina W. Borns hånd. Det vil jeg glæde mig meget til. Jeg er i humør til at give "Status" stjerner, og den får 5 ud af 6 stjerner fra mig.

Jeg vil slutte af med et citat, som står bagpå bogen, som virkelig fortæller en del om handlingen:
"Lisbeth ved ikke, hvad hun vil have.
Catarina vil have det, hun havde.