Gå videre til hovedindholdet

Godt Nytår og Nytårsforsætter


Dette er årets første blogindlæg, og selvom vi er lidt langt inde i januar, vil jeg ønske jer alle et godt nytår. Grænsen for, hvornår man siger ”Godt Nytår” er helt sikkert gået for længst. Men alligevel. Og når det nu alligevel handler om nytår, kan vi måske tale lidt om nytårsforsætter.

Hvad er et nytårsforsæt, og hvordan forpligter det? Vi mennesker/danskere er perfekte til at finde ændringer i vores liv, og vi bliver mere nostalgiske, når et nyt år begynder. Men hvorfor laver vi ikke disse ændringer i løbet af året, når det alligevel måske er et problem?

De fleste laver nytårsforsætter som handler om at leve sundt, træne eller undvære sukker og fedt. Men er det sundt for vores krop, at man den ene måned lever over evne og den næste tager en kold tyrker? Vi viser vores slikskål frem hver fredag/lørdag, og køber til weekenden flere kilo slik, og resten af ugen skal vi leve af skyr, rugbrød og salat.

Hvem er jeg, som kommer med sådan en evne til at dømme folk? Jeg dømmer bestemt ikke, for det er jeg ikke den rette til at gøre. Jeg er en af dem, som elsker slik, dog gemmer jeg det ikke til weekenden. Jeg er sukkerafhængig, ligesom mange andre er. Forskellen er bare, at jeg indrømmer det, mens andre gemmer den væk i skuffen. Slikket gemmes væk for mænd/koner og børn, for man vil først og fremmest ikke dele af slikket, og man vil heller ikke indrømme, at man har et problem. Men er det et problem? Det bliver det vel først, når man mærker på kroppen, at den ikke kan følge med. Nåhh, men min sukkerafhængighed, kan sikkert komme i et blogindlæg for sig selv, på et senere tidspunkt.
Min holdning til nytårsforsætter er, at hvis man ønsker at ændre noget, skal det være, fordi man selv kan følge med. De færreste kan gå fra at dyrke ingen motion, til at dyrke 30 minutters sport hver dag. Det virker fint den første uge, for så har nytåret holdt motivationen oppe. Men hvad sker der efter denne uge?

Hvorfor starter man ikke med at ville ændre noget inden i sig selv? Denne ændring kunne være, at man vil tro mere på sig selv, opbygge sin selvtillid osv. Hvis man er glad for sig selv, er det nemmere at bygge sin motivation op. Ud fra denne motivation kan man så begynde at ændre sin kost og komme ud og motionere.

Det ser så flot ud, når man ser, at alle går til fitness eller løber en tur i skoven. Men det er de færrestes kroppe som kan tåle at gå fra at ligge på sofaen, til at løbe 5 km i skoven. Det ender bare med, at man skader kroppen, og så kommer man slet ikke ud og løbe. Hvorfor ikke starte i det små, en god gåtur, en tur i svømmehallen osv. Og tag gerne en ven eller veninde med. Når den ene mister motivationen, kan den anden finde den frem igen, og man har altid en god grund til at komme afsted.
 Hvem er jeg til at fortælle om dette? Jeg er jo ikke uddannet inden for kost eller motion. Nej, det er jeg ikke. Men jeg ser de huller som alle falder ned i 2-3 uger efter nytår. Vi ser de perfekte idealer online, og vi vil alle se sådan ud. Jeg har ud fra min egen krop lært, at jeg skal nyde den, også selvom jeg vejer 5-10 kg for meget. For jeg har haft en del år, hvor jeg har vejet for lidt, jeg har faktisk været underernæret, og det har givet mange komplikationer dengang. Heldigvis er jeg kommet ovenpå igen, og jeg vil hellere veje lidt for meget, end at prøve at være for tynd igen. Jeg fik ikke de vitaminer, som min krop havde brug for, derfor så mit hår så slidt og ødelagt ud. Jeg havde ingen energi, så lidt at jeg altid lå i sengen efter arbejde.

Og har jeg så intet nytårsforsæt haft? Jo, det har jeg da. Jeg har aftalt med mig selv, at jeg vil rose. Rose mig selv, og rose andre. Verden er fuld af negativitet, og mange føler, at de skal komme med deres mening, selvom man måske ikke har brug for den. Jeg har altid lært, har du ikke noget godt at sige, så hold mund. Men negativitet skal ødelægges med positivitet. Derfor er jeg begyndt at rose, når jeg ser noget godt. Jeg er begyndt at skrive til folk på enten Facebook eller Instagram, hvis jeg synes noget er godt. Og roser også gerne folk i butikkerne, som prøver en bestemt sko, som bare ser så flot ud. Det er jo gerne kvinder, som har deres mænd med i butikkerne. Og mænd er ikke så gode til at rose. Og jeg bliver så glad bagefter, når jeg har overrasket en kvinde med et kompliment. Med ros og komplimenter kommer vi rigtig langt. Men sig dem kun når det fortjenes. Det kan nemlig hurtig virke falsk, hvis man øser ud af dem. Men man har måske reddet en hel dag for den person, som får ros eller et kompliment, når de ikke havde forventet det.

Det var bare et lidt langt indlæg fra mig. Jeg overvejer, at gå lidt mere i dybden omkring min underernæring, min sukkerafhængighed, og lidt flere indlæg, hvor jeg åbner mere op omkring mig selv og mit liv. Rigtig Godt Nytår!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma