Gå videre til hovedindholdet

Hvorfor er det blevet et tabu at tro?

Hvorfor er det blevet et tabu at tro?



Dagen i går blev brugt i troens tegn, som de fleste søndage er for mig. Jeg har ikke noget imod at indrømme at jeg er troende, og går i kirke så tit som muligt. Jeg elsker søndagens gudstjenester. Jeg elsker frirummet som kirken og troen giver mig.

Men hvorfor er det blevet et tabu at være troende? Og hvorfor kommer troen frem efter modgang?
Mange har den mening at de troer, men at de ikke ved hvad og hvem de tror på. Det er en ærlig mening, for troskaben kan mange gange være mere end mellem himmel og jord.

At tro betyder ikke være at man SKAL tro på Gud, eller hvilken anden religion man har. Men hvorfor er der mange som ikke vil indrømme at de tror, bare fordi man er bange for folks reaktion. Det er blevet et tabu at tro. Måske på grund af de skyderier og terrorangreb som er sket i den seneste tid, hvor mange bruger troen i drabene.

Søndagens gudstjeneste i kirken er mennesketom landet rundt, men alligevel bliver folk stadig døbt, konfirmeret og gift i kirken. Selvom søndagene mange gange giver tomhed i kirken, er en dag som juleaften en aften hvor folk virkelig kan fylde kirken op. Men er dette tro eller er det tradition?

I søndags, den 8. oktober, var jeg til gudstjeneste i Sct. Mortens kirke i Næstved. Det er en smuk kirke med mange træudskæringer, som jeg vil vise billeder af senere her på bloggen.
Jeg var heldig at være med til en ny præsteindsættelse, nemlig Mette Blomgren, som skal være sognepræst på halvtid. Efter en givende indsættelsestale af provst Vagn Birk Jensen, og en smuk prædiken af Mette Blomgren, mødtes vi til en lækker frokost i kirkens Sognegård.

Alt i alt en rigtig dejlig dag. Jeg kan bestemt anbefale at i besøger kirken en gang hvor man alligevel er i Næstved, hvor man kan se Abel Schrøders store arbejde i træ på både alter og prædikestol.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma