Gå videre til hovedindholdet

Mit Lykkelige Land

Glædelig mandag til jer alle!

Jeg håber, at I har haft en dejlig weekend, og at I måske har fejret mors dag.
Jeg viser min mor hver dag, hvor meget jeg holder af hende, så for os var det ikke så vigtigt at fejre det, så meget som andre. Men hvor har jeg nydt at se alle de flotte billeder, med smukke blomsterbuketter, og andre kreative gaver, som andre har givet deres mødre. Diverse billeder er jo alle steder på en dag som Mors Dag jo var.

Jeg fik arbejdet en del lørdag, hvilket betød, at jeg havde besluttet mig for at holde søndagen fri. Min fridag gik med at få slappet godt af, set lidt tv, men jeg fik også læst den bog, jeg var i gang med, færdigt.

For nogle måneder siden fik jeg bestilt bogen "Mit Lykkelige Land", skrevet af Grevinde Alexandra.


Jeg er royalist, som mange af jer sikkert ved. Og derfor vidste jeg også, at jeg selvfølgelig skulle læse Grevinde Alexandras bog, da jeg hørte om den.
Jeg vidste dog ikke rigtig noget om den og hvilket emne bogen skulle handle om. På bogens bagside står der bl.a. "Hvorfor kåres danskerne gang på gang til et af verdens lykkeligste folkefærd? Og hvordan ser lykken egentlig ud?".

Jeg må være ærlig og indrømme at min første tanke på emnet lykke var, at det er et rigtig tungt emne. Emnet "lykke" og "Hvorfor vi danskere kommer på en top 3 som verdens lykkeligste hvert år" virker så nemt og let. Men min første tanke var - Åh nej, for jeg ved hvor mange barometere lykke kommer ind over. Og min frygt var, at bogen ville blive ligeså tung som emnet.

Jeg kom i gang med bogen, og den startede godt op med Grevinde Alexandras møde med Danmark, og hvordan hun både blev modtaget af folket, og hvordan hun ville blive dansker. Dansker-forandringen er ikke en følelse som lige pludselig kom, men har mere været en forandring som sker løbende.

Det var rigtig spændende at bogen starter med Alexandras liv og hvordan hun gik fra et travlt og larmende liv i Hong Kong, til næsten det modsatte i Møgeltønder.

Efter en god indledning i bogen om Grevindens liv, kommer vi igennem en del kapitler, som hver især handler om hvordan udvalgte personer har fundet lykken, og hvordan det måske kan hjælpe andre til at finde deres egen lykke.

Ind imellem hører vi om fagpersoner i bogen, hvilket gør at lykkefølelsen ikke bare bliver en følelse af, at vi jo alle er forskellige. Man hører blandt andet om Henrik Herold der startede Randers Regnskov ud af ingenting og hvordan Thiese Mejeri blev modtaget af danskerne som leverandør af økologisk mælk, inden det blev moderne med øko. Hvis vi "bare" hørte disse historier uden fagpersonerne bag, ville vi alle sikkert føle, at vi alle jo ikke kan gøre som både Randers Regnskov og Thiese Mejeri har gjort. Men ved at Danmarks historie, H. C. Andersen, sort sol, og de danske vikinger alle bliver nævnt bliver det lige pludselig en øjenåbner for, hvordan vi er danskere, og at disse ting skulle stå bag lykkefølelsen, var overraskende for mig.

Grevinde Alexandra besøgte hele landet og fik talt med mange forskellige personer. Hun tog også på en tur til Holland for at møde en af verdens førende lykkeforskere, og den lidt tørre måde at beskrive hvordan lykkefølelsen bliver udregnet, bliver alligevel gjort spændende.

Selvom det skulle blive en god læseoplevelse for mig og andre som læsere, kan jeg også fornemme at Grevinden har fået så meget med selv, ved at skrive bogen. Hun begyndte blandt andet at vinterbade, og hvordan det kan sættes i forbindelse med lykkefølelse, og hvordan vikinger, H. C. Andersen og sort sol gør os danskere som nogle af verdens lykkeligste, det må I selv læse i bogen, som jeg helt sikkert vil anbefale jer at læse.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma