Gå videre til hovedindholdet

Opskrift på Annemettes løgsovs

På min Instagram viser jeg næsten hver aften min aftensmad frem. Jeg præsenterer hver aften på story og film, hvad menuen står på, og der bliver tit også fremvist desserter eller andet bagværk, som jeg får tryllet frem, mens maden nogle gange passer sig selv.

Jeg elsker at give inspiration til andre. Andre som måske synes, at aftensmaden kan være svær at finde på. Det er absolut ikke fordi jeg er en stor kok i et køkken, dog elsker jeg at lave mad. Og jeg ved fra dem som følger mig på Instagram, at det giver dem gode ideer, og jeg får tit spørgsmål til opskrifter på diverse bagværk og mad generelt.

Torsdag og fredag i denne uge, fik jeg lavet paneret flæsk, og selvom man tit laver persillesovs til, havde jeg større lyst til løgsovs, ligesom vi altid fik når min mormor stod og kokkererede paneret flæsk. Jeg har før lavet løgsovs, men I kender det sikkert, at når det er noget tid siden, og når man samtidig stresser gennem hverdagen, glemmer man tit hvordan visse ting bliver til. Men i denne uge fik jeg som sagt tænkt nærmere over, hvordan min løgsovs skulle være, og jeg fik skrevet opskriften ned, da jeg på Instagram fik en del spørgsmål og blev også spurgt om en opskrift. Som I kan se, er det en nemmere og økonomisk god opskrift, hvor vi alle vist kan være med.

Opskriften svarer til ca. 1 person, hvis man er glad for sovs, ellers to personer.

Løgsovs:
1 mellemstort løg
Fedtstof (smør eller margarine)
Vand
Meljævning (mel og vand)
Bouillon – Jeg bruger ”Fond Du Chef – Chicken – bouillon fra Knorr
Fløde (gerne piskefløde) – Svarende til ca. 0.5 dl.
Salt og peber

Pil løget, halver det, og skær det i tyndere skiver.
Steg løgskiverne i margarine/smør i en kasserolle indtil de er faldet lidt sammen. De skal ikke tage farve.
Tilsæt vand over løget, så det er lidt mere end dækket. Tilsæt også bouillon. Jeg bruger ”Fond Du Chef – Chicken – bouillon fra Knorr, som giver en rigtig god smag.
Lad ”sovsen” simre i ca. 3-4 minutter.
Lav en meljævning, eller brug maizena hvis I er mere tryg ved det. Lav sovsen lidt tykkere end normalt. Lad sovsen koge lidt så melsmagen forsvinder. Tilsæt til sidst fløde.
Smag til med salt og peber. Jeg tilføjede lidt citronpeber, som er rigtig godt til at fremhæve det lidt sødmefyldte løg.

Til 3 personer brugte jeg to store løg + et lidt mindre. Men vi er også vilde med sovsen. Og til især svinekød smager det himmelsk. Vi spiser det tit til paneret flæsk.

Jeg håber, at I fik lidt god inspiration, og også vil lave lidt andet end brun sovs og persillesovs.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma