Gå videre til hovedindholdet

Skilsmisser i lydoplevelser



Jeg er ret vild med at finde sammenhænge mellem flere forskellige ting. Det kan være, at jeg ser en film eller serie, og måske sætter dem op mod hinanden, fordi der er sammenhænge. Det var ligesom det, jeg gjorde i indlægget om 2. Verdenskrig, hvor lydbogen "De sidste timer" og podcasten "Maries Rum" episode 3, begge havde genkendelige emner.

Selvom der tit i både lytteoplevelser, bøger, film og serier er flere forskellige emner, så kan man tit sætte oplevelserne op mod hinanden. Dette gør også, at jeg får min hjerne og hukommelse mere i gang, som tit kører på højtryk, og ved at sætte oplevelserne lidt i bokse, åbner det mig mere op for at opleve andre ting, end jeg troede, jeg fandt interessant.

Jeg har gjort det igen med den seneste podcast jeg har hørt, og den seneste bog jeg har læst. Sammenhængen i disse to oplevelser er for mig, skilsmisse. Selvom der især i bogen er så mange handlinger eller emner, så må det være det tema, som jeg kan sætte op mod podcasten.

Og hvad er det så for en bog og podcast, som jeg har hørt? Podcasten er 4. afsnit af Maries Rum, og bogen eller lydbogen var "Fra "Årgang 0" til frihed" af Stephanie Siguenza van-der Watt. Som I ved, hører jeg jo alle de podcast, som Maries Rum laver, fordi jeg synes det både er spændende emner, spændende gæster og interessant hvordan de kommer omkring eksistentielle temaer, og i 4. afsnit var politikeren Jacob Mark inviteret i studiet sammen med præsten Christine Pihl fra Rønnebæk kirke ved Næstved.


I podcasten kom de ind på mange emner, blandt andet om man kan være for gammel til at få børn, om der er intelligent liv i rummet og endelig det store emne, nemlig skilsmisse. For da Jacob Mark har fået til opgave at læse en kort tekst op om hans eget liv, som han har haft en livserfarende erfaring med, har han beskrevet hvordan det var at opleve hans forældres skilsmisse. Det var nemlig en lykkelig skilsmisse, hvor Jacob fortæller, at hans forældre blev bedre forældre ved at gå hvert til sit. "Mine forældre var i tiden inden de gik fra hinanden ikke blevet den bedste udgave af sig selv, men så tog de det meget modige valg at gå fra hinanden, selvom de vidste, at det ikke var særlig godt for os, og blev verdens bedste forældre."

(C) Maries Rum

Der findes rigtig mange slags skilsmisser, og de fleste har nok hørt om de ulykkelige af slagsen, hvor forældrene kæmper om børnene. Og denne slags skilsmisse må man sige, at Stephanie fra "Årgang 0" har oplevet, og det beskriver hun rigtig godt i hendes bog "Fra "Årgang 0" til frihed". Jeg hørte den som lydbog, og hvor var det godt, at det var Stephanie selv, som læste bogen op. 

Foruden skilsmisse handler bogen også om livet under "Årgang 0", hvordan programmet blev klippet sammen, så hendes liv nogle gange blev et større glansbillede, end det i realiteten var, og hendes kaotiske opvækst med utallige flytninger. Hvad har disse ting gjort ved den unge kvinde, som står tilbage nu, må I næsten læse bogen for at finde ud af. Men jeg kan virkelig anbefale, at man læser denne bog, og måske hører den som lydbog, for ved at det er Stephanie selv, som læser op, giver så meget ekstra, at man virkelig finder sympati for hende, og tænker over hvorfor der ikke var flere, som så disse svigt, og gjorde noget ved det. "Årgang 0" var en dokumentar, som jeg fulgte meget med i, og jeg har set alle afsnittene siden de begyndte i år 2000, og selvom folk beskriver det som et reality program, vil jeg hellere sige, at det er en dokumentar. Bogen "Fra "Årgang 0" til frihed" må næsten være en af de bedste biografier, jeg har læst, i hvert fald når man tænker på den unge alder, som Stephanie har. Det er i hvert fald den bedste biografi i forhold til sympati for forfatteren, for jeg kan stadig stå tilbage med et hvorfor, til mange af de oplevelser, som Stephanie oplevede.


Dette indlæg er et WakeUpCall til, at man som forældre har ansvar for sine børn, og hvis det skulle ske, at en skilsmisse eller at man er nødt til at gå fra hinanden på grund af forskellige ting sker, så kunne man vælge at gøre det som Jacob Marks forældre, at gå hvert til sit for at blive bedre forældre.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma