Gå videre til hovedindholdet

Boganmeldelse af Fanden 


Reklame - "Fanden - og 39 andre småmorbide, hverdagsmagiske skyggefortællinger", skrevet af forfatteren Karoline Hedegaard Brander, forlaget Forfatterskabet.dk

Det har taget mig alt for lang tid at få læst denne bog til ende, og det er der en grund til. Der er så mange handlinger i bogen, og når jeg skal skrive en anmeldelse af en bog, så gør det, at jeg har svært ved at slappe af på samme måde, som andre når de læser en bog. Og når der sker så meget i bogen, så har det taget sin tid for mig rigtig at dykke ned i den.

"Fanden - " er en novellesamling med i alt 40 fortællinger, med hver deres handling. Jeg har virkelig fået læst dem i dybden, og virkelig siddet med en speciel følelse bagefter, hvor jeg kunne mærke, at der stod lige så meget af fortællingen på linjerne, som mellem linjerne. For mig har det været en bog, hvor jeg ikke "bare" kunne læse derudaf. Jeg havde brug for et stop efter hver fortælling, for historierne ville mig så meget mere. Jeg havde brug for at tænke, for historierne var for mig ikke en underholdning, det var mere eftertænksomhed.

Fælles for alle historierne er, at de handler om en kvinde, ordet "hun" bliver brugt hver gang. Ingen navne, og dette gør at man kan gøre fortællingen til sin egen. Er det den samme, eller er hver historie en ny kvinde? Man kunne også sætte sig selv i situationen, for jeg tror, at de fleste personer kan sætte sig ind i emnerne. Efter hver fortælling har jeg sat mig ned, og prøvet at skrive en lille bid af fortællingen, og psykologisk sat mig ind i handlingen, om hvorfor kvinden står i den situation, som hun gør. Jeg synes, at de fleste af kvinderne har et psykisk problem, som har gjort dem til dem, de er.

Jeg kan ikke skrive om alle historierne, for så kommer jeg til at røbe for meget om handlingerne, men jeg har valgt at fortælle om en enkelt historie, som satte et stort spor i mit hjerte, og ud fra min fortælling, kan I sikkert forstå, hvad jeg mener med psykiske problemer. De psykiske problemer har ikke altid kun noget at gøre med hende selv, det kan også være noget med opvæksten eller samfundet, som har gjort udfaldet.

Kapitel 8 hedder "Turbanen", og handler om en kvinde, som er begyndt at gå med turban. Hun havde været på kursus og var gået derfra med en viden om, at har man først en turban, kan det ske, at en appelsin falder ned i den. Hun elskede opmærksomheden, som turbanen gav hende, og folk talte pænt om hende. Det eneste problem med turbanen var, at den var lidt for lille, så den strammede og gav hende hovedpine. En dag i parken, satte hun sig på en bænk, og tog turbanen af, for at hvile sig. Hun forstod, at det måtte være svært at være kendt som Beyoncé og Lady Diana, med al den opmærksomhed. Nu da turbanen var taget af, kunne hun pludselig høre, hvordan folkene omkring hende talte om hende. Denne gang var det ikke positivt, denne gang kaldte de hende ondskabsfulde ting. Hun kiggede ned af sig selv, og så alle hendes egne fejl. De upudsede sko, og de gamle jeans med hullerne de forkerte steder. Men hun rankede ryggen og slog med nakken, men folk gjorde nar af hende. Historien slutter med, at hun falder i gadekæret, og herefter vil jeg anbefale, at man selv læser slutningen, samt de andre historier.

Efter jeg har læst denne fortælling, sidder jeg med en følelse af, at især os kvinder laver vores liv til et glansbillede, og udstiller os udadtil anderledes end livet måske er. Jeg står også med en følelse af, at os mennesker og samfundet ikke altid vil acceptere det enkelte individ, og mobning tit opstår, hvis vi er anderledes, eller i denne situation, hvis vi går anderledes klædt. Denne historie kan så meget mere, men det må i selv læse, som jeg også har omtalt. 

Bogen "Fanden - og 39 andre småmorbide, hverdagsmagiske skyggefortællinger" er ikke bare en bog, som man selv kan sætte sig ind i. Mange af historierne går langt over grænsen for de almindelige mennesker, synes jeg. Det er bestemt ikke en negativ kommentar fra mig, men det vil for nogle nok være en anderledes grænseoverskridende læsning. Bogen bliver selv beskrevet sådan her: "Læserne vil kunne genkende sig selv i hudløsheden, gyset, latterligheden, sorgen, vreden og selvdestruktionen." Historierne er virkelig fantasifulde, men med en virkelighedsform, hvor man får en del til eftertænksomhed. En bog som bestemt kan anbefales, hvis man søger en bog, som kan så meget andet end at underholde.

Du kan læse mere om bogen ved at klikke HER

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma