Gå videre til hovedindholdet

Sommer i jordbærrets tegn


Når man siger dansk sommer eller sommer i Danmark, er der mange som tænker på jordbær. Og jeg kan næsten sige, at jordbærret er Danmarks nationalfrugt eller bær, for det er meget sjældent, at jeg hører, at danskere ikke kan lide jordbær, og alverdens jordbær opskrifter kommer frem i starten af sommeren, hvor bærret er i højsæde.

Det er en dansk tradition, at man skal ud og plukke jordbær på diverse selv-pluk-gårde, og gennem mit hoved går millioner af tanker på, hvad jeg skal bruge denne lækre spise på. Mulighederne er så mange, jordbærgrød, marmelade/syltetøj, kager eller "bare" jordbær med fløde.

I år har jeg også været ude og plukke en del jordbær, hvor noget af det er gået til frugtgrød, som virkelig er en spise som minder mig om barndom, men mange af bærrene har jeg også fået lavet marmelade af, og jeg forstår virkelig folk, når de siger, at når man først er begyndt at lave sin egen marmelade og syltetøj selv, så køber man det aldrig i butikkerne igen.

Jeg har kigget på en del opskrifter for at finde ud af hvilken, som ville passe til mig, for selvom jeg er en sukkergris, så er der intet ved at pumpe ens bagværk eller marmelade med sukker. Det er tit, at jeg tilsætter under halvdelen af det sukker, som bliver beskrevet i en opskrift, og hvor det bliver bedre, da det ikke bliver sukkersødt, og at bærrene kommer i fokus i stedet for sukkeret.

Det har overrasket mig meget, at jeg i min marmelade har brugt 800 gram sukker til 2 kilo frugt, selvom der i en opskrift skulle være tilsat 2 kilo frugt til 2 kilo bær. Men det gør mig samtidig glad, at det har lykkedes mig at finde et sted, hvor jeg kunne reducere mit sukkerindtag uden at være fanatisk, og samtidig være godt tilfreds smagsmæssigt.

Jeg har fået taget en del billeder undervejs i min jordbærmarmelade lavning, og har derfor valgt at indsætte min opskrift her, da jeg sikkert ikke er den eneste, som mangler en marmelade, som smager godt af det den skal smage af, nemlig jordbær.

Min opskrift er kun til oplysning, og hvis man ønsker at ens marmelade skal være helt blendet eller der skal flere store bær i, så gør man bare som man har lyst til. Jeg har nemlig valgt at lave min marmelade over to omgange, da jeg valgte at blende den ene halvdel helt, og den anden have store bær i, og blande det sammen, så man får lidt af det hele på sit stykke brød, eller hvad man nu elsker at få jordbær marmelade på.

Jeg har lavet opskriften af 2 kilo bær, hvilket er rigtig meget marmelade, men I kan bare skalere den ned, så den passer til dit behov. Jeg fik ca. 7 glas marmelade ud af det. 2 store glas og 5 mindre.


Annemettes Jordbærmarmelade:
2 kilo jordbær (vaskede og rensede)
800 gram syltesukker
0,5 dl vand
2 tsk. vaniljesukker
2 tsk. melatin (rød)
evt. Atamon

Skær de 2 kilo jordbær i mindre stykker, og kom dem i en gryde sammen med vandet. Få jordbærrene op og koge, og tilsæt syltesukker og vaniljesukker. Efter ca. 10 minutter burde jordbærrene være møre, men smag på det og tilsæt evt. mere sukker, hvis du ikke synes, at det er sødt nok. Skum urenhederne af massen, så det ikke kommer med i din marmelade.

Blend evt. bærrene hvis du ønsker en marmelade uden så mange store bær. Jeg valgte at blende halvdelen af marmeladen, så jeg hældte halvt blendet, og halv af store bær i hvert glas, og blandede det sammen med en ske i glasset.

Når du synes, at marmeladen er som den skal være, så tilsæt melatin, og rør godt rundt, inden du tager gryden af varmen. Hæld lidt Atamon i marmeladen, eller skyld dine glas i det, efter at glassene er skoldet i kogende vand. Dette gør bare, at marmeladen kan holde sig, men hvis du kun laver lidt marmelade, og regner med at spise det hurtigt, så behøver du ikke bruge Atamon.

Lad marmeladen køle af i glassene, sæt det evt. i køleskabet, og spis det f.eks. på en dejlig skive franskbrød med smør. 

Jeg håber, at du finder glæden ved hjemmelavet marmelade eller syltetøj, ligesom jeg har, og også overvejer at lave din egen. Jeg har altid troet, at det var noget som tog en hel dag at lave, men blev positivt overrasket. Man kan altid bruge det frugt, man har derhjemme, og også bruge frugt på frost, hvis det ikke er frugtsæson. Det kan bestemt anbefales, og man kunne jo også lave en ekstra portion til en værtindegave, eller til de ældre i familien, som tit til fødselsdage eller jul ikke ønsker sig noget. God fornøjelse!




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma