Gå videre til hovedindholdet

Boganmeldelse af "Dengang jeg drog afsted"


Reklame / anmelder-eksemplar: Jeg har modtaget bogen "Dengang jeg drog afsted" til anmeldelse af forlaget Forfatterskabet, skrevet af forfatter Niels Erik Hansen.

Jeg er altid meget interesseret i at læse historiske bøger, så da jeg så bogen "Dengang jeg drog afsted" og læste om handlingen, blev jeg meget interesseret i at læse mere om en soldats beretning om krigen i 1864.

Bogen handler om den unge mand Jens fra Silkeborg. Han bliver rekrut under krigen i 1864, da den 2. slesvigske krig begynder at rase. Danmark og Tyskland kæmper om Hertugdømmerne Slesvig og Holsten. Jens tager med en masse andre unge og lidt ældre mænd ned over Jylland, for at kæmpe sammen mod tyskerne. Nogle af mændene har prøvet at kæmpe i krige før, men en del af de yngre mænd ved ikke helt, hvad de har sagt ja til, men de ved, at de vil kæmpe for Danmark. I bogen følger man hele turen, både til fods, men også via forskellige skibe. Man lærer de forskellige mænd at kende, man følger dem i krigen, får krigens blodige detaljer at kende, man forstår hvem som er kriger, og hvem som er kujon, men vigtigst af alt, så følger man Jens' tur fuldstændigt.

Jens er med på slagmarken ved Dybbøl, og er tæt på Skanse 4 under de store beskydninger, men ender med at undvige tyskernes kugler. Hvordan har man det, som dansker i krigen, som var nødt til at flygte fra ilden for at overleve? Og hvordan kan man leve med den evige frygt for at overmagten finder en, og vil dømme ham for at lade ens land i stikken? De følelser har Jens, da han beslutter sig for at overleve, og vi følger ham på turene ned gennem Tyskland, over de forskellige hertugdømmer, og vi hører om hvilke mennesker, som han møder. Ikke alle møder er lige gode, men de modner ham, og han lærer en del af livets op- og nedture. Bogens sidste kapitler er anderledes end resten af bogen, da man til slut forstår at bogen har været en fortælling til Jens' sønner.

Jeg har været alt for længe om at komme igennem denne bog, selvom den kun er på 278 sider, da jeg synes, at det er svært at læse om krig, når folk tæt på os har krig omkring sig lige nu, men det har også været svært at skrive en anmeldelse af bogen, uden at komme til at afsløre for meget. Det har jeg sikkert gjort, men for at I kunne læse min ærlige mening om bogen, var alle disse detaljer nødt til at være med. Udover det, har det været en rigtig spændende bog, som virkelig gav stof til eftertanke. Jeg har ikke læst så meget før om 1864, men vidste godt hovedpunkterne, inden jeg gik i gang med bogen, men at høre beretninger fra Jens selv, gav endnu mere indblik i krigen, og om hvordan unge mænd gik i døden, da de ikke var forberedt på krigens tilstand. Jeg er vild med, at forfatter Niels Erik Hansen har brugt tid på at bruge det danske sprog, som det blev udtalt dengang, så man rigtig føler, at man er med på sidelinjen. Dog er jeg ikke så vild med de sidste tre kapitler. For jeg ville rigtig gerne være blevet i historien fra 1864, og lade det være op til læseren selv at bestemme, hvad som skete med Jens. De tre sidste kapitler handler nemlig om Jens' afskedsbrev til hans sønner, og i en filmatisering ville det være godt, men i denne bog er jeg lidt skuffet over slutningen. 

Alt i alt er det en god historisk bog, som giver stof til eftertanke. Jeg giver bogen 3 store stjerner, for det var en god oplevelse at møde Jens, og følge hans kamp både i krigen, men også i tiden bagefter, hvordan det modner ham, men også hvordan han kæmper for et liv efter en krig, som de fleste unge mænd ikke vidste hvad de gik ind til. 

Hvis du er blevet mere nysgerrig på bogen, kan du læse mere om den ved at klikke HER.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
Eksklusiv hudpleje fra SkinCeuticals Reklame - I samarbejde med SkinCeuticals og Smartson, har jeg været udvalgt til at teste to hudplejeprodukter fra SkinCeuticals. Som I ved, så elsker jeg at bruge hudpleje hver dag, og har rutiner både morgen og aften, og kan se en betydelig ændring på min hud med den forkælelse. Ud fra det vil jeg sige, at jeg kender en del hudpleje, ikke at jeg har prøvet alle mærker, for økonomisk er det voldsomt, men jeg vil sige, at jeg kender mange mærker af navn. Derfor var det meget spændende, da jeg ansøgte Smartson om at prøve hudpleje fra SkinCeuticals, fordi jeg aldrig har hørt om dette mærke før. Da pakken kom til mig, søgte jeg lidt op, både om mærket og også om produkterne, og nederst kommer jeg til at sætte nogle link ind, så I kan klikke ind og få mere information om de to produkter, og det er også via disse links, at du kan investere i dem, hvis du ønsker det. Hvilke produkter var det så, at jeg modtog? Jeg modtog en serum med navnet H. A. Intensif
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege