Gå videre til hovedindholdet

Efter påske


Påsken i år har været en påske lige efter mit hoved. Jeg har både været sammen med familien, jeg har været til mad-komsammen, har været kreativ, og fået slappet lidt af. 

Jeg begyndte påsken allerede tirsdag, og fik besøgt min familie i nogle dage, hvor vi fik holdt en stor påskefrokost hos min mormor. Der manglede bestemt ikke mad, og vi gik alle overmætte fra bordet. Det er altid svært til både jule- og påskefrokoster, for der skal ikke mangle noget, og man laver altid for meget mad. Men ingenting bliver smidt ud, for nogle ting kan fryses ned, og andre ting blev fordelt rundt, så jeg også tog lidt mad med hjem. 


Da jeg var hjemme i Næstved alligevel, tog jeg min mor med på Starbucks, da jeg så, at de havde fået en ny drink i sortimentet. Det er godt nok en drik, som kun er i en kort periode, så vi måtte skynde os afsted inden påske-lukkedagene. Drikken er en Frappuccino og hedder Forglem-mig-ej, og smager af vanilje og appelsin. Den bliver serveret i en rigtig plastik-kop med låg og sugerør, som man kan bruge igen og igen, det betyder så også, at den er lidt dyrere end de normale drikke, men det er det værd, for kopperne er så flotte. Det var en spændende oplevelse, og den smagte dejlig mildt, og drikken er perfekt her til foråret. Det var ikke en wow-smag, men sammen med flødeskum på toppen, så var det en dejlig drik.


Nu vi er ved nyheder i påsketiden, så vil jeg også fortælle om, at jeg har fået smagt Påske Snøfler, som gav et ekstra lille pift til påskebordet. Snøflerne er pyntet med gul og hvid glasur, hvor farverne gør dem perfekte i påsken. Smagen er der ikke noget nyt ved, de smager som de almindelige Snøfler, så det er "bare" farven, som giver det ekstra, og emballagen er så flot, at den faktisk godt kunne have været givet i gave til den værtinde, som måske holder påskefesten.


Selvom jeg elsker at prøve nyheder, så elsker jeg også at lave mit eget bagværk, og det har jeg også gjort i påsken, hvor jeg fik bagt den flotteste påskekage, bestående at en digestive-kikse-bund, en citronfromage, og en citron-gelé på toppen. Jeg fik lavet kagen til påskedag, hvor vi herhjemme havde familiebesøg, og kagen faldt i god jord. Kagen er dejlig frisk, og er perfekt efter en lidt tungere middag, hvor kagen giver en friskhed, man tit har brug for. Kagen tog en del tid at lave, men det var planlagt, at jeg brugte det meste af eftermiddagen dagen før, da den har brug for at sætte sig i flere etaper. Citronfromagen i ca. 3 timer, og geléen i hvert fald en time. I mit tilfælde fik den tid natten over og mere til, og det var dejligt befriende, at det ikke blev en stressende oplevelse at lave en mere kompliceret kage. 


Samme dag (påskedag) var vi også på vennebesøg, hvor vi fik en af de traditioner, som hører påsken til, nemlig lam. Lammekød er virkelig en tradition i påsken, som kommer helt tilbage fra Jesus-tid, og du kan læse mere om det, ved at klikke HER

Påsken betyder meget forskelligt for os alle sammen. Mange går i kirke, det har jeg desværre ikke nået, men jeg har fulgt med i gudstjenesterne herhjemme. Nogle bruger fridagene på at ordne alt det, som man ikke når i hverdagen, oprydning, havearbejde, eller der er måske noget i hjemmet, som skal opfriskes. Og så er der tiden til familie og venner, måske i form af påskefrokoster og god mad. Hvad enten påsken betyder for dig, så håber jeg, at du har nydt helligdagene.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma