Gå videre til hovedindholdet

Mynte gelé


Som jeg skrev efter min sidste opskrift på rosengelé, så ville der snart komme en ny opskrift til jer, med en ingrediens som er fremme lige nu. Det er faktisk en ingrediens, som tit er fremme, men i vores have bugner det lige nu på vores 5 mynteplanter. Jeg kan virkelig anbefale, at man køber sig nogle mynteplanter, for det er så dejlig forfriskende. Herhjemme bruger vi det både i koldt vand sammen med citron, men også i kogende vand til en dejlig kop te.

Nu har jeg været kreativ i køkkenet, og lavet en opskrift på en myntegelé, som vil passe til flere forskellige anledninger. Det anbefales at myntegelé er lækkert tilbehør til lammekød, men denne gelé vil også være god ovenpå en ostemad eller til et ostefad. 

I andre opskrifter på myntegelé bliver der brugt mere end dobbelt så meget sukker, men ved, at jeg har brugt min hyldeblomstsaft i stedet for eksempelvis vand, citronsaft eller æblejuice, som der er sukker i, så er den rigelig sød, og det er jo vigtigt, at det ikke er sukkeret, som overtager, og at geléen stadig smager af både mynte, men også har et lille pift af hyldeblomst. Hvis du er nysgerrig på min hyldeblomstsaft, så kan du finde opskriften ved at klikke HER.

Til opskriften på mynte gelé har jeg brugt flere forskellige slags mynte, for vi har 4 forskellige slags i haven. Basilikum-mynte, Chokolademynte, appelsin- og citronmynte. Snus dig frem, og fornem hvilken smag du ønsker i din gelé. Min erfaring er, at basilikum- og chokolademynten er mere kraftig i smagen, og appelsinmynten er mere parfumeret. Men prøv dig frem for eksempel i en kop te, og se og smag hvilken mynte som er din favorit, og hvilken slags som vil passe perfekt til din gelé.

Mynte gelé:
En stor håndfuld mynte, og gerne lidt ekstra
3 dl koncentreret hyldeblomstsaft
2 dl vand
3 ark husblas

Læg husblas i blød i rigeligt vand. Skyld mynten, bræk bladene halvt over og tilsæt det i en kasserolle. Tilsæt hyldeblomstsaft og lad det koge op. Tilsæt vand løbende, så det ikke koger tør. Jeg har valgt at bruge min egen hyldeblomstsaft, og derfor vil jeg ikke tilsætte sukker i denne gelé, da saften er rigelig sød. Mynten og væsken skal koge i ca. 10-15 minutter. Tag kasserollen af varmen, og smag på væsken. Hvis du synes, at den skal smage mere af mynte, så tilsæt lidt ekstra og lad det trække i den varme væske. Lad ikke blandingen stå for længe, for den skal stadig være varm, når husblassen skal i. Sigt mynten fra, pres evt. alt væsken ud af myntebladene, så alt væske og smag kommer med. Tilsæt husblas i væsken, rør godt rundt og hæld væsken i et rengjort glas. Sæt glasset på køl og vent en 3-4 timer til geléen har sat sig. Nu er geléen klar til servering. Velbekomme.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma