Boganmeldelse af 'Men det var hendes liv'

"Men det var hendes liv" er en erindringsbog, som forfatter Inge Jessen har dedikeret til hendes søster. Pigen i bogen er fra samme årstal som Inge Jessen selv, og søsteren er også otte år ældre, så man kan tænke at bogen er en erindring om hendes eget liv.

Bogen handler om en lille pige, som bor med sin far og mor. Mor er psykisk syg, og far er alkoholiker, hvilket betyder at den lille pige hurtig bliver voksen. Far skal hentes på værtshuset, og hjemmet skal holdes af pigen. Gennem hele bogen høre vi episoder fra den lille piges liv. En dag siger hun endelig siger fra over for sin familie, og endelig gør det, som hun selv ønsker. Men det er jo ikke noget, man bare lige gør.

Det er ikke den tykkeste bog, hvilket både er godt og skidt. Bogen er meget nem og hurtig at læse, men hvor ville jeg gerne have læst mere om den lille pige, som har gået så meget igennem. Bogen er det fineste tilbageblik på et Danmark efter 2. verdenskrig i en tid, hvor der var stor forskel mellem rig og fattig. Handlingen sker i det Københavnske liv for en familie som lever i socialt boligbyggeri, og som må leve af fars løn, som tit bliver drukket op.

Bogens 92 sider var rigtig hurtig læst. Det tog mig ikke mange timer før den var læst, og hver side tog den næste. En så nem bog at læse. Handlingen er aktuel for os at kigge tilbage på, og man bliver næsten taknemmelig, for det man har i denne tid. Jeg sad tilbage med meget eftertanke, og tænker hvordan den lille pige dog havde det gåpåmod. 5 store stjerner fra mig. Jeg vil ikke sige, at jeg var underholdt, da det ikke virker som det rigtige at sige om en bog med denne handling. Men det er en bog, som jeg virkelig kan anbefale alle at læse.

Hvis du er blevet nysgerrig på bogen, kan du læse mere om den ved at klikke HER

Populære indlæg fra denne blog

Boganmeldelse af Moralsk Fordærv Reklame - Jeg har fået tilsendt bogen "Moralsk Fordærv" til anmeldelse af forlaget Forfatterskabet.dk , skrevet af forfatter Christian Broberg. Jeg har været lidt spændt på at læse denne bog til ende, for den beskrivelse bagpå bogen er kun en lille brik i et kæmpe spil, som handlingen netop er. Men for at starte et sted, så vil jeg begynde denne anmeldelse med at fortælle om handlingen. Hver gang jeg læser en bog, tænker jeg på, hvordan jeg kan fortælle handlingen uden at fortælle for meget. Men med denne bog er jeg nødt til at fortælle en masse, så jeg må advare om, at jeg sikkert kommer til at afsløre en del af handlingen, men nu er I advaret. "Moralsk Fordærv" handler om Ratko Dragic, der bor i Serbien, og er opvokset hos hans bedsteforældre på en gård, og han lærer hvordan man klarer sig med små midler, og lærer at skyde skovens dyr for at klare sig. Han lærer, hvordan man via camouflage, stilhed og tålmodighed kan snige sig ind
Julens rester Jeg har de seneste dage lavet et opslag og en del stories på min Instagram, som omhandler rester og stop af madspild. Især ordlyden "Stop Madspild" har været meget diskuteret i demonstrationer, i medierne og i hele verden generelt i det forløbende år. Eller rettere det er en af de detaljer, som bliver brugt i klima-omtalen. Dette blogindlæg skal ikke handle om klima, eller jo på en eller anden måde, for det kommer til at handle om madspild og rester, for her efter jul er det et stort samtaleemne. For mig er rester faktisk et stort emne hele året rundt, for det er så sjældent, at jeg smider mad ud. Herhjemme finder vi altid ud af at bruge af vores rester, og selvom det kan lyde trist, så behøver det ikke at være det. At bruge sine rester behøver ikke være kedeligt og trist. Det kan også handle om at eksperimentere i sit køkken, og udfolde sin fantasi. Jeg har førhen skrevet om hvordan kogte kartofler kan bruges til kold kartoffelsalat, men det kan jo også
Mynte gelé Som jeg skrev efter min sidste opskrift på rosengelé, så ville der snart komme en ny opskrift til jer, med en ingrediens som er fremme lige nu. Det er faktisk en ingrediens, som tit er fremme, men i vores have bugner det lige nu på vores 5 mynteplanter. Jeg kan virkelig anbefale, at man køber sig nogle mynteplanter, for det er så dejlig forfriskende. Herhjemme bruger vi det både i koldt vand sammen med citron, men også i kogende vand til en dejlig kop te. Nu har jeg været kreativ i køkkenet, og lavet en opskrift på en myntegelé, som vil passe til flere forskellige anledninger. Det anbefales at myntegelé er lækkert tilbehør til lammekød, men denne gelé vil også være god ovenpå en ostemad eller til et ostefad.  I andre opskrifter på myntegelé bliver der brugt mere end dobbelt så meget sukker, men ved, at jeg har brugt min hyldeblomstsaft i stedet for eksempelvis vand, citronsaft eller æblejuice, som der er sukker i, så er den rigelig sød, og det er jo vigtigt, at det ikke er s