Gå videre til hovedindholdet

Boganmeldelse af Bellas (h)jul


Reklame/anmelder-eksemplar.

Bellas (h)jul, forfatter Marlene Lisberg, forlaget Forfatterskabet.dk

Jeg har i samarbejde med forlaget Forfatterskabet, fået muligheden for at læse bogen ”Bellas (h)jul”, og anmelde den. Jeg er altid spændt på, om bøgerne lever op til mine forventninger, og da denne er en nedtælling til juleaften, var mine forventninger endnu større. 

Jeg har altid elsket nedtællingsbøger, og har tit efterlyst nogle, da jeg var barn, som havde en god pointe og det specielle julesind. Jeg er sikker på, at jeg ville have elsket denne bog, da jeg var barn eller ung, da bogen har flere gode temaer.

Bogen handler om Bella, som er Julemandens datter. Men hvad sker der, når Julemanden tænker på at få sig en lærling efter 100 års arbejdsliv som Julemand? Og hvad sker der, når Julemanden kun har døtre? Og kan man være Julemand, hvis man som Bella sidder i kørestol? Spørgsmålene er rigtig mange i bogen, og det er så spændende gennem hele bogen, hvad den ender med.

Der er en del emner i bogen, blandt andet om dreng/pige spørgsmålet. Er det for gammeldags, at Julemanden tænker, at man kun kan være Julemand, hvis man er dreng? Bella er en moderne pige, som ikke lægger skjul på, at Julemanden er en gammel mandschauvinistisk mand, og man kan virkelig mærke, at bogen er nutidigt med det sprog, som bliver brugt.

Samtidigt kommer vi ind på et vigtigt emne, nemlig handicappethed. Forfatteren Marlene Lisberg, som har debuteret med denne bog, har selv en handicappet datter, og det er nemt at forstå, at hun virkelig forstår udfordringerne med forskelsbehandling og omverdenens manglende tiltro.

Universet omkring jul og Julemanden, var jeg lidt bange for, ville blive ændret for meget. Det er jo det som kan ske, når man prøver at skrive en julebog, som skal være nutidig. Universet for mig er rigtig vigtigt, og jeg må indrømme, at bogen og handlingen fungerer okay godt. Der er selvfølgelig ting, som er anderledes, blandt andet at Bella, som Julemandens datter, har veninder og går i skole, så det er en ret fornuftig blanding af julens magi og menneskehedens almindelighed.

Herhjemme har bogen fungeret som oplæsningsbog, og det er den ret god til. Men dette er en bog med masser af muligheder. For bogen ville også kunne fungere som ungdomsbog, som den unge læser på værelset, eller som oplæsningsbog, hvor den voksne måske læser et kapitel hver dag i december for barnet.

Det er en rigtig spændende bog, hvor man hver dag virkelig glæder sig til næste kapitel, og den nye dag i bogen. Jeg kan bestemt anbefale den, især hvis man mangler at købe kalender- eller adventsgaver til barnet, og det ville være perfekt at give gaven i år som adventsgave, da 1. søndag i Advent ligger inden december er begyndt, så barnet allerede har bogen inden december, hvor den så kan læses sammen. Hvis bogen har interesse, kan den findes ved at klikke HER.

 

 


Kommentarer

  1. Jeg er forfatter. Jeg skriver ord. Hele sætninger. En hel bog. Og alligevel er jeg uden ord lige nu. Tak, bare tak!🙏❤️🎄

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
Eksklusiv hudpleje fra SkinCeuticals Reklame - I samarbejde med SkinCeuticals og Smartson, har jeg været udvalgt til at teste to hudplejeprodukter fra SkinCeuticals. Som I ved, så elsker jeg at bruge hudpleje hver dag, og har rutiner både morgen og aften, og kan se en betydelig ændring på min hud med den forkælelse. Ud fra det vil jeg sige, at jeg kender en del hudpleje, ikke at jeg har prøvet alle mærker, for økonomisk er det voldsomt, men jeg vil sige, at jeg kender mange mærker af navn. Derfor var det meget spændende, da jeg ansøgte Smartson om at prøve hudpleje fra SkinCeuticals, fordi jeg aldrig har hørt om dette mærke før. Da pakken kom til mig, søgte jeg lidt op, både om mærket og også om produkterne, og nederst kommer jeg til at sætte nogle link ind, så I kan klikke ind og få mere information om de to produkter, og det er også via disse links, at du kan investere i dem, hvis du ønsker det. Hvilke produkter var det så, at jeg modtog? Jeg modtog en serum med navnet H. A. Intensif
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege