Boganmeldelse af Gullasch Baronen

Det er altid spændende at læse en bog med et emne, som man ikke helt ved så meget om. Et stort emne med en historisk vinkel, som er så vigtig, og alligevel er der så meget, som man ikke ved. Det var sådan jeg tænkte, da jeg hørte om Harald Plum og bogen "Gullasch Baronen - Dramaet om Harald Plum".

Da jeg for første gang fik bogen i hånden, var jeg overrasket over hvor lang og tung bogen var. Bogen er jo på 528 sider, så man kan godt sige at bogen er en kæmpe "moppedreng". Det tager altid lidt tid at få læst en bog med så mange sider, men jeg er selvfølgelig kommet igennem den, og er ret positiv over den.

Handlingen er om Harald Plum, erhvervsmanden, som levede fra 1881-1929, og handler om hele hans virke og hans liv ned til mindste detalje. Harald Plum begyndte at skrive dagbog som 12-årig, og dermed er vi gennem bogen kommet direkte ind i hjertet på Harald Plum, kun med enkelte års pauser, hvor han ikke skrev dagbog.

Historien om Harald Plum, Købmandssønnen fra Assens, hvordan han via regnskabsmanipulation kunne svindle, og flytte rundt på kapital mellem selskaberne, så man kunne fremvise overskud i regnskaberne. I 1911 formulerede Harald Plum selv: "For at gjøre Ret behøver man ingen juridiske Kundskaber, men for uantastet at gjøre Uret, skal man være en dygtig Jurist", dette havde han ellers udtalt inden svindlen gik i gang, men han kom til at spå hans fremtid.

Selvom man ikke kender Harald Plum, og historien om Landmandsbankens kollaps og hvordan Harald Plum faktisk kunne have ødelagt landets økonomi med sit bedrageri, var det en stor oplevelse for mig at læse denne bog. Det var jo en kæmpe økonomi-sag og samtidigt en historisk katastrofe, som faktisk har været den største nogensinde. Meget større end nutidens katastrofer fra for eksempel Stein Bagger i IT Factory, Kurt Thorsen i PFA-sagen og Johannes Petersen i Nordisk Fjer. Da man i bogen fik sammenlignet Harald Plum med disse tre mænd, og fik at vide at Harald Plum var på et højere niveau, kom det virkelig bag på mig. Og pludselig kunne jeg sætte det hele i et nutidigt perspektiv. Der er ingen tvivl om, at der bliver beskrevet om rigtig mange penge i bogen "Gullasch Baronen", men forfatter Søren Ellemose er god til at omdanne datidens mønt til nutidens, det vil sige at det er nemmere at forstå for os i dag, hvor store summer, at Harald Plum bedrog med.

Selvom bogen selvfølgelig handler om Harald Plum, så er der også rigtig meget baggrundsviden med. Det vil sige at bogen ikke bare handler om personen og folk omkring ham. Men man får også det historiske perspektiv med, blandt andet 1. Verdenskrig, hvor man får hele baggrunden for, hvorfor visse ting sker. Og man hører om hvordan Harald Plum opkøber øen Thorø, og med en del penge får opkøbt ting, da han ønsker at være en stor mand.

Harald Plum var en stor forretningsmand, og havde handler indenfor smør, konserveret mælk, og alt indenfor tekstil, træ, jern, maskiner, kemikalier og meget mere. Han oplevede en nedtur hvor han derefter fik genopbygget en del og fik en ny koncern med over 40 selskaber. Der er rigtig mange detaljer med gennem Harald Plums liv, hvor man til sidst hører om, hvordan han tager sit eget liv.

Bogen er en rigtig erhvervsbog med en masse om økonomi, men alligevel er der også en del historie i bogen, samt om Harald Plums slægt, både den forrige slægt inden Harald Plum blev født, men også frem til nutiden, hvor man blandt andet hører at TV-kokken Camilla Plum er i familie med ham.

Det har været meget spændende at læse denne bog, og jeg tænker, at det må have været et kæmpe arbejde for forfatter Søren Ellemose at skrive denne bog. Der må have ligget en del informationer, som har taget meget tid at sætte sammen, for at kunne formulerer denne bog. Bogen er perfekt fremført med flotte billeder, så man rigtig kunne følge med, og med en masse sidders kildemateriale og litteraturliste, det vil sige at man sagtens kunne bruge denne bog i skolemæssig sammenhæng, f.eks. til historie eller økonomibrug. De sidste sider inden litteraturlisten er der flere sider med Harald Plums slægt, hvilket er så spændende. Det eneste jeg godt kunne have haft brugt, var et stamtræ, som nok havde været lettere at forstå hvordan familien hang sammen. Men ellers var det en spændende bog, som jeg bestemt kan anbefale. Hvis man er interesseret i at læse mere om bogen, kan du klikke HER