Gå videre til hovedindholdet

Boganmeldelse af Moralsk Fordærv


Reklame - Jeg har fået tilsendt bogen "Moralsk Fordærv" til anmeldelse af forlaget Forfatterskabet.dk, skrevet af forfatter Christian Broberg.

Jeg har været lidt spændt på at læse denne bog til ende, for den beskrivelse bagpå bogen er kun en lille brik i et kæmpe spil, som handlingen netop er. Men for at starte et sted, så vil jeg begynde denne anmeldelse med at fortælle om handlingen. Hver gang jeg læser en bog, tænker jeg på, hvordan jeg kan fortælle handlingen uden at fortælle for meget. Men med denne bog er jeg nødt til at fortælle en masse, så jeg må advare om, at jeg sikkert kommer til at afsløre en del af handlingen, men nu er I advaret.

"Moralsk Fordærv" handler om Ratko Dragic, der bor i Serbien, og er opvokset hos hans bedsteforældre på en gård, og han lærer hvordan man klarer sig med små midler, og lærer at skyde skovens dyr for at klare sig. Han lærer, hvordan man via camouflage, stilhed og tålmodighed kan snige sig ind på dyrene uden, at han bliver opdaget. Da Ratko bliver voksen flytter han til Tyskland, og han lærer sproget.

Krigene kommer til Eksjugoslavien i 1990'erne, og Ratko vælger sammen med en ven at tage hjem til Serbien for at se til deres familier. Landene er blevet opdelt i religioner, og fjendskab slår hinanden ihjel, og Ratko kommer til en tom familiegård. Ratko bliver kontaktet, og får fortalt, at han er efterlyst, da han ikke er mødt op til soldater-gerningen, og han tilmelder sig frivilligt som soldat, og deltager i krigen.

Ratko er uddannet snigskytte, og det hjælper ham under krigen, hvor han bliver meget anderkendt for sine opgaver, hvor hans tålmodighed fra jagten i skoven kommer til udtryk. Efter et angreb stikker Ratko og en af hans nye venner af, og lang historie kort kommer det til at handle en del om ændring af en masse personer, det vil sige, at de får nye personligheder, og nye identiteter med nye pas, dette sker faktisk gennem hele bogen, da Ratko senere bliver tilbudt et nye job, som får ham til at tænke på, om han kan dræbe andre som snigskytte uden at få dårlig samvittighed.

Resten af bogen handler om drab, tålmodighed og identiteter, og efter Ratko har dræbt en del mennesker, som har hemmeligheder omkring medicinalindustrien under 2. Verdenskrig, bliver Ratko mistænksom, da den sidste person skal dræbes. Han finder ud af, hvem som giver ham ordrene, og til sidst har Ratko ikke spor imod at slå flere ihjel, for nu handler det om hævn.

Der er rigtig mange emner og handlinger i denne bog, blandt andet de historiske krige (2. Verdenskrig og Krigene i Eksjugoslavien), Nazisme, men også om medicinalindustrien, og det bliver en kæmpe labyrint at holde øje med navne, personer, hvem som er hvem, og forståelse. 

Jeg har prøvet ikke at fortælle om det hele, og der er en del fortællinger og detaljer, som I selv må læse bogen for at finde ud af og for at forstå, for det er en bog med en del detaljer, og når Ratko forbereder sine drab, er der en del forarbejde, som faktisk er ret fascinerende, hvor forfatteren Christian Broberg er fantastisk til at skrive om miljøet, og hvor man virkelig kan forstå, hvordan Ratko kommer rundt i husene, udenfor i parker osv. inden at drabene kan finde sted.

Dog synes jeg, at der er så mange forskellige handlinger, at det godt kan være trættende, og ved at bogen er på 494 sider, føler jeg med alle de detaljer, at det sagtens kunne have været to bøger i stedet for en, for én bog med handlinger fra to forskellige krige, nazisme og medicinalindustrien er så tunge emner, at det hurtigt kan være trættende, og for mig har det ikke været en bog, som jeg kunne læse inden sengetid, da man skal virkelig følge med i handlingen. Hvis det havde været to bøger, kunne alle detaljerne og handlingerne også være blevet fuldt 100 % til dørs, hvilke jeg ikke føler, at det bliver.

Bagsiden af bogen kommer også til at afsløre for meget, synes jeg. Til sidst står der nemlig: "At dræbe uden samvittighed bliver hans levebrød og død". De sidste to ord kunne jeg godt have undladt, for nu forsvandt mine håb for Ratko. Jeg må indrømme, at jeg har knyttet mig meget til Ratko undervejs i bogen, som et slags bror/søster forhold, og mine håb var der til det sidste om, at Ratko ville overleve og slippe væk fra det hele. Men det blev ødelagt med afsløringen bagpå bogen, hvilket er rigtig øv. 

Nu skal det ikke kun være negativt, for forfatteren Christian Broberg skriver rigtig godt, og i forhold til at "Moralsk Fordærv" er hans debutroman, er jeg overrasket over, at man som forfatter kan skrive så godt, når det er den første roman, og der er næsten heller ingen stavefejl, hvilket er flot med en bog på 494 sider.

Ud fra min oplevelse med bogen kan jeg godt anbefale andre at læse den, selvom det er en bog med mange detaljer, emner og handlinger. Hvis du er historie-interesseret eller måske har interesse indenfor medicinalindustrien, så er den bestemt noget for dig. Jeg giver den 3 stjerner, og glæder mig til at læse mere fra Christian Brobergs hånd. Du kan finde flere oplysninger om bogen ved at klikke HER

Jeg vil slutte denne anmeldelse med et citat fra bogen, som gav mig en stor forståelse: "Når Ratko tænkte tilbage på sin barndom, havde drab på dyrene været for at skaffe føden. Under krigen havde drabene måske haft et højere mål, men nu hvor man tænkte efter, kunne han ikke umiddelbart finde noget argument for drabene hjemme i Serbien."

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma