Gå videre til hovedindholdet

Blomme-æblekage

Som jeg afsluttede mit seneste blogindlæg med, gik jeg samme dag i gang med at forvandle mine meget modne blommer og æbler i frugtskålen, til en lækker dessert.

Selvom jeg de andre mandage har uddelt mine opskrifter på sund mad, vælger jeg i dag at dele en dessert med jer, da man også skal huske at forkæle sig selv. Og det gøres bedst nogle gange med en lækker kage.

Jeg kogte blommer og æbler til en dejlig frugtgrød, som sagtens kunne spises med mælk på, eller være kommet på en havregrød, og spises sådan. Jeg valgte bare at gå endnu længere med grøden, da jeg manglede en lækker kage, at forkæle min familie med.

Blommerne blev skåret i stykker og stenen fjernet. Æblerne blev skrællet, kernehuset fjernet, og skåret i tern. Alt dette blev gjort om formiddagen, og kogt godt ud, og afkølet, hvor kagen først blev bagt om aftenen.

Grøden kan laves alt efter hvor meget frugt mad har, og hvor sød man synes den skal være. Jeg valgte at bruge lidt vaniljesukker, men almindelig sukker, eller rørsukker kan også bruges. Jeg valgte ikke at søde grøden for meget, da jeg vidste at den skulle i en lidt sød kagedej.

Blomme-æblegrød:
4 blommer
3 æbler
2 tsk. vaniljesukker

Blommer og æbler skæres i tern, og koges med en lille smule vand i bunden, så gryden ikke koger tør. Men kom ikke for meget vand i, da sukkeret og frugten danner meget vand. Vaniljesukker tilsættes og smages til til sidst.
Jeg valgte ikke at lade æblerne koge helt ud, da de skulle i kagen senere. Men hvis man vil have en grød uden frugtstykker, kan man evt. blende grøden med en stavblender.



Blomme-æblekage:
150 g margarine
150 g sukker
3 æg
150 g mel

Margarinen piskes sammen med sukker med en el-pisker. Æggene tilsættes et ad gangen, hvor der piskes ca. 1 minut efter hvert æg. Tilsæt melet og pisk igen.

Dejen hældes i en sandkageform tilsat bagepapir. Jeg valgte at tilsætte lidt af dejen i bunden, for derefter at tilsætte noget frugtgrød, og så dej igen. Husk ikke at fyld formen mere end 3/4. Normalt bliver en kage med frugt i mere blød og vandet, så tilsæt ikke for meget frugt.
Kagen bages ved 175 grader i 1 time. Tjek med en kødnål når timen er gået. Hænger der dej på kødnålen, er kagen ikke færdig. Kagen afkøles.

Mængden af dej passer til én sandkageform. Men mængden af frugtgrød passer til lidt mere end to kager, men kagerne er hurtig spist, så jeg valgte at lave to kager. Alligevel blev der lidt frugtgrød tilbage, som kan spises til morgenmad på en portion havregrød. Eller frugtgrød med mælk.



Jeg valgte at piske noget flødeskum, og tilsatte noget af frugtgrøden i skummet, så den blev flot lyserød. Kagen, frugten og flødeskummet gav et godt match, som jeg bestemt kan anbefale. Jeg håber, at I er blevet inspireret af ugens opskrift, selvom det blev lidt usundt. Husk at forkæl dig selv und dig lidt nydelse i hverdagen. Velbekomme.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma