Gå videre til hovedindholdet

Godt Nytår


Jeg vil begynde dette blogindlæg med at ønske jer alle et godt nytår. Dette bliver årets første indlæg, og i år synes jeg, at det er lidt underligt at sige/skrive. Jeg glæder mig hvert år, til et nyt år begynder, for det er ligesom at begynde forfra, og et forsøg på at kigge på sit liv, og se om man vil gøre noget om.

Nytårsforsætter har jeg det lidt svært ved, for mange kæmper kun de første par uger, og så bliver det svært at holde motivationen oppe. Men jeg kan sagtens forstå, at man vil bruge det nye år på at lave ændringer. Men jeg er ret god til at holde de ting, jeg sætter mig for, fordi jeg tænker over, hvad som kan motivere mig til at holde en ændring.

Blandt andet den ting som jeg har sat mig for i år. Nemlig at huske at følge de ting til dørs som jeg sætter mig for. Jeg er nemlig for god til at skubbe de ting, jeg gerne vil. Blandt andet at se en tv-udsendelse, høre en podcast eller læse en bestemt bog. Så siger jeg til mig selv, "Ej ja, den udsendelse skal jeg også have set", og så sker der ikke mere, fordi den ligger jo på et bestemt medie noget tid endnu. Men så glemmer jeg det, og pludselig er udsendelsen slettet.

Derfor har jeg sat mig for, at jeg de første par dage/uger hver dag vil gå en tur, hvor jeg høre en podcast-serie, som jeg længe gerne ville høre til ende, nemlig udsendelsen "Mellem ørerne" med Cecilie Frøkjær, som er en bogpodcast, som sætter fokus på de nyeste bøger på markedet, og en god snak med forfatterne.

I dag den 1. januar begyndte jeg så at gå, og det er ikke første gang, at jeg går den 1. januar, for det er nemlig en tradition herhjemme at komme ud og gå 1. januar. Og det er ikke fordi, at vi skal starte med at motionere, men det er fordi vi gerne ville ud at se, hvor meget brugt fyrværkeri, som ligger rundt omkring. Det var den måde min mor fik mig som barn lidt ud og gå, og det virkede, og virker stadig i dag. I dag besluttede jeg at gå selv, og starte med at høre denne podcast-serie.

Jeg skal tænke over, hvad som er realistisk, og for mig er det ikke at gå et bestemt antal skridt eller tid/antal kilometer, men det vil virke at sige til mig selv, at jeg skal gå den tid en podcast varer. Normalt varer denne type podcast ikke mere end ca. 40 minutter, men den første som jeg begyndte på i dag varede, 1 time og 4 minutter, og så måtte jeg jo gå 1 time og 4 minutter.


Første afsnit af "Mellem ørerne" var temaet "Gå dig glad", og det kunne da ikke passe bedre på en 1. januar. Der var tre gæster i Podcasten nemlig Gitte Holtze, som har skrevet bogen "Jeg lever", som gik 4000 km gennem USA. Overlæge Bente Klarlund fortalte om hvordan hun som 40-årig begyndte at gå hver dag. Og til sidst kom Tyge Brink med boganbefalinger på bøger som handlede om emnet. Hvis man savner at høre podcast, og holder af bøger, så kan jeg bestemt anbefale at høre serien.


Jeg vender stærkt tilbage en af de nærmeste dage, hvor jeg vil se tilbage på julen, og fortælle om en julekalender, jeg havde sidste år, og som jeg vil fortælle lidt nærmere om.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma