Gå videre til hovedindholdet

Skyldfølelse efter at have mistet


Som I ved, lytter jeg tit til podcast, og jeg er nu begyndt på et nyt program, som hedder Maries Rum, som bliver optaget på Rønnebæksholm ved Næstved i Maries Rum, som var Grundtvigs anden kones rum. Et rum som blev brugt til spirituelle møder, og derfor passer perfekt til den podcast-serie, som løbende kommer.

Programmerne er med journalist Rasmus Birkerod, som hver gang har inviteret en kendt person, samt en præst til at omtale emner såsom tro, eksistens og livsforandrende erfaringer.

Første afsnit hedder "Om troen på en guddommelig kraft", og Peter Aalbæk Jensen var inviteret med i studiet sammen med præst Tom Thygesen Daugaard. Det store emne handlede om en oplevelse som Peter Aalbæk Jensen oplevede, da han var yngre, og han skulle sige farvel til sin afdøde mormor. For ved mormorens øje trillede en tåre af blod, og "Der fandt jeg min gud igen" udtalte Peter Aalbæk Jensen.

Podcasten kommer vidt omkring både om, hvad denne tåre kunne betyde, om livet efter døden, om at bede aftenbøn, og om være klar til døden, og samtidig ikke at glæde sig til den.

Et af de emner, som bliver omtalt i podcasten, synes jeg er meget spændende. Nemlig det med at prioritere ens tid. I podcasten bliver der beskrevet, at den tåre af blod kunne betyde, at mormoren rakte ud efter Peter, efter han havde prioriteret sit arbejde frem for familien. Det er normalt i dagens Danmark at føle skyld, når vores nærmeste dør, da vi ikke har brugt tiden fornuftigt sammen med dem i årene inden. Dette kan man mene om hvad man vil, men i mit liv har jeg ikke lyst til at føle skyld og have dårlig samvittighed, derfor prioriterer jeg min tid sammen med mine nærmeste, og hygger mig sammen med dem. 
Peter Aalbæk Jensen beskriver oplevelsen som et tegn. Et tegn eller påmindelse om, at vi skal huske at prioriterer anderledes, og måske kommer ind på samme holdning, som jeg selv beskrev.

I denne podcast-serie kommes der også ind på et aktuelt samtaleemne. Denne gang handlede det om Dubai turene blandt danske kendte. Dette er dog et emne jeg ikke vil komme ind på, men det var spændende at høre både Peter Aalbæk Jensens og Tom Thygesen Daugaards meninger.

Jeg kan virkelig anbefale at lytte til denne podcast, da den kommer vidt omkring, og de 30 minutter, som podcasten varer, kan alle vist have tid til. Man kan finde podcasten på "podcast-app'en", eller på et link ved at klikke HER. Der kommer løbende nye podcasts hver 14. dag, og der ligger allerede en ny udsendelse derinde.

(C) Maries Rum

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma