Gå videre til hovedindholdet

Giv jer tid

Uge 43 har været en meget særlig uge, hvor jeg har sat fokus på kultur i hjemmet. Jeg er nemlig bagefter, hvad angår podcast. I har før fået fortalt, at jeg hører podcast-serien "Maries Rum", og der ligger nu i alt 21 afsnit af dem. I begyndelsen var jeg ellers meget med, og sørgede for at få hørt dem, så snart de kom ind i Podcast-appen, men nu er jeg voldsomt bagefter. I sidste uge fik jeg hørt to afsnit, som var afsnit 5 og 6.

Afsnit 5 var med forfatter Kim Fupz Aakeson, som hed "Om at blive fravalgt af sin far og er man alene, hvis man ikke har en tro?" Det var en rigtig interessant podcast, hvor man både fik hørt om Kim Fupz Aakesons barndom, hvor hans far forlod ham, om hans forfatterskab, om hvordan hans barnefigur Vitello minder om Aakesons egen barndom, og om hvordan Aakeson bruger bibeltekster i hans arbejde, selvom han ikke tror på Gud. Jeg finder meget ro, og spændende emner i disse afsnit af "Maries Rum", og jeg må indrømme, at dette afsnit har været en af mine favoritter, hvilke jeg slet ikke havde forventet.


I afsnit 6 af "Maries Rum" er gæsten skuespilleren Vigga Bro, og afsnittet hedder "Om ikke at tro på kirken, men at finde mad for sjælen i bibelens historier". Dette afsnit havde jeg det lidt blandet med, for jeg havde høje forventninger til Vigga Bros fortællinger, for hvis der er noget, hun er god til, så er det at fortælle. Dog tror jeg også, at det så er svært at have hende som gæst i en podcast, fordi hun kører uden manuskript, og dermed improviserer rigtig meget. I afsnittene med "Maries Rum", skal gæsten altid fortælle en historie fra deres liv, og normalt skal det indeholde et vist antal linjer, men når Vigga Bro først kommer i gang med hendes historie, så er det svært at få hende til at stoppe igen, hvilket jo selvfølgelig er godt, fordi hun er så god en fortæller. Historien handlede om, da Vigga var 2 ½ år gammel under krigen, og familien fik besøg af en ung tysk soldat, som manglede vand. Viggas mor hjalp den unge mand, hvilket var et sjældent syn, at danskere ville hjælpe tyskerne under 2. verdenskrig, men da Viggas mor til svar for, hvorfor hun valgte at hjælpe soldaten var: "Det her er ikke hans krig", har det ført til, at Vigga lærte noget væsentligt om mennesket.


Foruden podcast har jeg også haft gang i læsestoffet. Selvom jeg læser en del bøger, som jeg får som anmelder-eksemplarer, så er det også vigtigt for mig at læse andre bøger, måske på et lidt bredere eller dybere plan. I sidste uge fik jeg læst en bog på rekordfart, nemlig bogen "Alkymisten" af Paulo Coelho. Historien handler kort om den andalusiske fårehyrde Santiago, som vælger at ændre hans liv, efter han har fået fortalt, at en stor skat ligger og venter på ham ved de egyptiske pyramider. Turen dertil er lang, og der sker alverdens ting, hvor mange af dem næsten ikke er til at forklare på det videnskabelige plan. Santiago møder Alkymisten, og det kommer til at vende op og ned på mange af de ting, som sker. Vi kommer vidt omkring i bogen både geografisk, men også med magiske budskaber, som blandt andet handler om, at man skal lytte til sit hjerte, følge sine drømme og se de tegn som bliver skabt af enten universet, eller det som er større end os selv. I bogen er der nemlig mere mellem himmel og jord.


Som I kan læse har det været en uge fyldt med kulturelle budskaber, som jeg har opsøgt. Jeg er vild med at læse, og bogen "Alkymisten" er en af de bøger, som jeg har læst hurtigst. Jeg kan bestemt anbefale andre at læse den, især hvis man er åben over for de budskaber, som verden nogle gange giver os. Jeg var helt opslugt af bogen, og er blevet mere forstående overfor den type bøger. Foruden at jeg er vild med at læse, er jeg også ret vild med at lytte. Det har jeg ikke altid været, og jeg skal stadig tage mig selv i, at jeg skal huske at lytte efter. Mit liv og hoved drøner derudaf, og derfor er det vigtigt for mig at huske mig selv på, at jeg skal have disse stunder, hvor jeg bare sidder og lytter, og hjernen kun skal forholde sig til denne ting. I disse minutter hvor jeg skal lytte, skal det kun handle om det. 

Jeg håber, at I også tager jer tid til at lytte, hvad enten det er til en bog, en podcast, eller bare til jer selv. Vi har alle brug for at lytte til os selv, og mærke efter, hvad vi har brug for, især i en travl hverdag.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma