Gå videre til hovedindholdet

Gåsefar 

En fortælling, om at være far til syv livlige gæslinger.

Jeg har for et stykke tid siden, fået læst bogen "Gåsefar", som er en personlig fortælling, om hvordan det er at være gåsefar til syv livlige gæslinger. Ideen med dette var at Michael Quetting ved hans arbejde på Max Planck Instituttet skulle undersøge luftstrømningerne i atmosfæren, ved at følge gæssene i luften.

Michael Quetting har i et år fulgt, først æggene, som så senere blev udruget til gæslinger. Selve udrugningen var ikke 'bare' at gøre, det krævede en speciel maskine, og de bestemte temperaturer. En ting som en almindelig gås ikke tænker over, for sådan er verden nu engang skabt. 


Og hvordan kan man være en menneskefar til et dyr? Spørgsmålene var mange for Michael Quettings side. Hvordan lærer man gæslinger at spise? Og hvordan lærer man dem at svømme og flyve? Disse spørgsmål fik han selvfølgelig besvarer hen af vejen. Men der var bestemt nogle bekymringer bag. For at være menneske og skulle opdrage gæs er ikke lige til, og er vist heller ikke prøvet før.

I bogen følger man Michael fra dag et, hvor han sidder og holder øje med æggene. Vi følger ham når han tager den første udklækkede gæsling under trøjen, for at den skal kunne mærke hud mod hud, hvordan Michael bliver bidt i, og skidt på. For sådan gør små gæslinger. Vi følger turene i campingvognen, hvor de i denne tid bor, og turene til søen.

Michael får navngivet de 7 gæslinger, og det er sjovt at høre, hvorfor han lige netop vælger navnene, som så må ændres lidt senere, da kønnene ikke er helt, som han havde regnet med. 
Da gæssene er ved at være store, skal de til at læse at flyve sammen med det lille fly som Michael styrer, men det er ikke så let som det lyder, hvor Michael flere gange må aflyse flyveturene, da gæssene er for stædige. 



Da jeg første gang hørte om bogen, kom jeg til at tænke på en tv-dokumentar, som jeg havde set. Det var en østrigsk forsker, som skulle undersøge, hvordan man kunne få ibisser til at flyve på træk, fra New Zealand til Europa. I Europa er ibissen nemlig en uddød fugl. I denne dokumentar lærte man også hvordan fuglene blev fodret, passet på, hvordan de lærte at flyve efter en helikopter. Det var en spændende dokumentar!

Jeg vil anbefale jer at læse bogen "Gåsefar", for både at få gode oplever ved den personlige fortælling, samt at finde ud af om alle gæssene klare turen, og om turen overhoved bliver til noget. Bogen er fyldt med nem læsning, samt søde billeder i midten af bogen, så man kan se og forstå overgangen fra æg til gæsling og tilsidst gås eller gase. 




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma