Boganmeldelse af Mord i Pillemark

Lige siden jeg læste "Mord i Ballen Brugs" har jeg glædet mig til at læse den første bog i serien, nemlig "Mord i Pillemark". Det er jo helt forkert at starte med anden bog, og så læse første bog bagefter, men jeg var ikke opmærksom nok på, at det faktisk var en serie, en Samsø-serie.

Min begejstring var stor, inden jeg begyndte med "Mord i Pillemark", fordi jeg var vild med "Mord i Ballen Brugs", og det kan nogle gange være farligt, at være så begejstret, for man kan blive slemt skuffet, hvis forventningerne er for store. Jeg må indrømme, at jeg er lidt skuffet, men det er der en grund til, fordi de to bøger er meget forskellige, og at jeg selvfølgelig skulle have læst 1'eren først.

Nu skal I høre hvorfor. "Mord i Pillemark" er en typisk hverdags roman, som går lidt over i krimi, men som slet ikke er det. Man hører om 63-årige Lisbeth, som finder sammen med en sød fyr. Han vrager hende, og vi hører om deres brud, som tager rigtig hårdt på Lisbeth. Lisbeth vælger at flytte til Samsø, hvor vi som læsere virkelig kommer med som passagerer rundt på øen. Vi hører også om den nye landbetjent Thomas, som skal overtage jobbet i noget tid, mens at den aldrende landbetjent Owe kommer sig efter en blodprop. Derudover møder vi også Annemette, som er lidt træt af sin triste mand, som er blevet mere deprimeret efter hans pension. Annemette nyder friheden, selvom hun er gift, og da hun selv går på pension, og manden stadig er trist og vælger at ændre livsmønster, beslutter Annemette at sætte en stopper for deres liv sammen.

Hvad jeg mener med den sidste sætning, og hvorfor bogen hedder "Mord i Pillemark" vil jeg råde dig selv til at læse, men I skal være opmærksom på, at næsten hele bogen handler om en ø-fortælling, og at mordet først begynder på side 140, hvilket er en totalt modsætning til 2'eren "Mord i Ballen Brugs" hvor mordet begynder på første side. "Mord i Pillemark" er den perfekte første bog i serien, og hvis man bare læser dem i rigtig rækkefølge, vil det være en god oplevelse.

Bogen handler både om kærlighed, brud, had, humor og ø-kultur, og er en rigtig god og nem bog at læse, hvor den ene side tager den næste. Jeg er blevet godt underholdt, og vil give "Mord i Pillemark" 4 stjerner. Tredje bog i serien er faktisk allerede kommet på gaden, så hvis I mangler nogle nemme bøger, som har lidt undertonen af krimi, men samtidig ikke bliver for dyster, og samtidig er en almindelig hverdags roman-serie, så kan jeg bestemt anbefale dig at komme i gang med hele serien, hvor bøgerne indtil nu hedder: "Mord i Pillemark", "Mord i Ballen Brugs" og "Mord i Mårup". Fantastiske bøger, hvor man virkelig bliver taget med til Samsø.

Du kan læse mere om bogen "Mord i Pillemark" ved at klikke HER. Hvis du samtidig også er blevet nysgerrig om 2'eren i serien, kan du klikke HER og læse om min boganmeldelse på "Mord i Ballen Brugs". Lige nu er der faktisk et januar tilbud hos Forfatterskabet, hvor du kan købe alle tre bøger, og få dem til en reduceret pris. Se tilbuddet ved at klikke HER