Gå videre til hovedindholdet

At starte året med kultur

Den første uge af året er altid speciel, og som jeg skrev i sidste uges blogindlæg, så føler jeg det altid som om, at man kan begynde forfra, og måske på en frisk. I de første dage i det nye år, valgte jeg derfor at høre lidt podcast, og forkæle min hjerne med ny viden.

Jeg er altid vild med at lytte til podcast, selvfølgelig inden for det emne eller de emner som interesserer mig, og jeg er blevet bedre til at sætte mig ned og lytte, for det har jeg aldrig været god til. Jeg lytter for eksempel meget sjældent til lydbøger, for jeg kommer til at lave alverdens ting imens, og så glemmer jeg at lytte efter. Så længden på en podcast er perfekt til den mængde tid, hvor jeg beslutter mig for at lytte og glemme alt andet omkring mig. 

Året begyndte med to podcast, eller det vil sige en podcast og et radioafsnit, som jeg fandt på DR Lyd appen. Begge med emner, som interesserer mig. Radioafsnittet hed "Året der gik i litteraturen", og var blevet sendt på P1 den 29. december 2021. I ved jo, at jeg er vild med at læse bøger, og dette radioafsnit som varede 56 minutter var rigtig god viden, til at høre nærmere om de bøger, som har betydet noget for det udvalgte panel, som bestod af Dramatiker og forlagschef, Joan Rang Christensen, Journalistisk chef på Ekstra Bladet og tidligere litteraturvært, Knud Brix & Litterat og anmelder ved Information, Tue Andersen Nexø med vært Nanna Mogensen. Jeg er altid meget interesseret i sådanne programmer, for selvom jeg har læst en del bøger i forskellige genre i løbet af året, så kommer sådan et panel altid med andre bøger, som har været noget specielt for dem, og på den måde kommer jeg ind i en anden bogverden, og får øjnene op for bøger eller emner, som jeg måske ikke kendte til, og man bliver måske frisket til at søge mere viden om de bøger.


Den første podcast jeg har hørt i år er fra serien "Maries Rum". Jeg er voldsomt bagefter med denne serie, da jeg kun er nået til nr. 7 ud af 25 i rækken. Jeg er vild med, hvordan man via en podcast kan blande emnerne om tro, eksistens og livsforandrende erfaringer, samtidig med at man både har en udvalgt kendis i studiet og en udvalgt præst. Det er ikke altid, at alt handler om tro, men man kommer rigtig godt rundt om emnet, samtidig med at man hører en livsforandrendende fortælling fra den udvalgte kendte. I syvende afsnit af "Maries Rum", der som altid bliver optaget fra Rønnebæksholm ved Næstved, var den udvalgte kendte, skuespilleren Thure Lindhardt, hvor afsnittet har fået overskriften "Hvordan et blik kan give dig en retning". 


Podcast-afsnittet handler om, hvordan Thure Lindhardt fortæller om starten på hans karriere, og hvordan man ikke bare skal spille et skuespil, men føle rollen på en bestemt måde. Thure beskriver, hvordan han som helt ung skuespiller skulle spille en rolle, som han ikke var sikker på, at han kunne spille og rumme, hvor instruktøren så på ham med et bestemt blik og sagde: "Det tror jeg godt, at du kan", og med det blik voksede Thure igennem det. Præsten, som var valgt til dette program var Annette Kruhøffer, præst ved Glumsø, Bavelse og Næsby kirker ved Næstved, og det gav et godt miks mellem præst og skuespiller, hvor begge erhverv kunne sammenlignes ud fra, at begge personer skal fortælle ord, som skal mere end fortælles. De ord skal udleves, og "publikum" skal modtage dem og opfatte dem. 

(C) Maries Rum. Foto: Lisbet Pedersen.

Som altid var det et spændende afsnit af "Maries Rum", hvor jeg allerede glæder mig til næste afsnit. Hvis du også er interesseret i at lytte, og at lære og opfatte nye ting og genre, kan jeg bestemt anbefale dig at lytte til "Maries Rum". Du kan blandt andet finde afsnittet ved at klikke HER  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma