Gå videre til hovedindholdet

Kærlighedserklæring til dagen og livet


Denne uges 'Ugens Begivenheder' indeholder arrangementer ud-af-huset, hvilket er virkelig længe siden sidst. Kirkehøjskolen er begyndt igen, og det er nu tid til at nyde de gode foredrag her i foråret. Jeg glæder mig til dem hver gang, når de afholdes hver 14. dag. 

Det var meningen, at vi skulle have hørt Iben Skibsted Klæsøe fortælle om "Juleaften, De Hellige Tre Konger og julekrybbernes historie", men hun havde meldt afbud, og i stedet havde de fået fat i sognepræst Stefan Lamhauge Hansen, som fortalte om præst og forfatter Jakob Knudsen. Hvis det navn ikke får klokkerne til at ringe, så er det ham, som står bag salmen "Se, nu stiger solen af havets skød", som er en populær salme at synge til de større begivenheder.


Det er altid spændende at høre om de lidt mindre kendte navne, og føle at man går hjem med en større viden. Det skete også med dette foredrag, selvom det flere steder også kom til at handle en del om de personer, som var omkring Jakob Knudsen, og det kunne godt nogle gange være svært at følge med i foredraget, når der blev sagt "han", og man lige havde hørt om både hovedpersonen Jakob Knudsen, men også om andre store personligheder, såsom Johannes V. Jensen, Grundtvig og Georg Brandes.

Foredraget begyndte med, at vi selvfølgelig skulle synge salmen og morgensangen "Se, nu stiger solen af havets skød", som virkelig er en sang, som som sætter ord på de store temaer, såsom liv og død, men er samtidig en kærlighedserklæring til dagen og livet, men med blik for livets mørke, ligesom Jakob Knudsens anden salme "Tunge, mørke natteskyer". Vi fik udleveret en liste over Jakob Knudsens forfatterskab, og der var flere interessante titler noteret. Jeg blev ret nysgerrig over hans forfatterskab, så det kan være, at jeg senere på året vil dykke lidt ned i hans skriverier.

Jeg tog fra foredraget med en meget god viden om Jakob Knudsen, både omkring forfatteren selv, men også om den tid, han levede i, og hvordan han via hans prosa skrev som han gjorde, men alligevel også med en eftertænksomhed, for hvordan kan man være præst, og samtidig præsentere sig selv som 90 % hedning, og 10 % kristen?!

Udover foredraget i sidste uge, var det også tid til at sætte sig foran tv'et igen, hvis man er interesseret i sport, og samtidig vil holde med Danmark. EM i herrehåndbold er nemlig begyndt. Jeg er altid interesseret, når Danmark spiller både håndbold og fodbold, og jeg har faktisk altid været det. Derfor sidder jeg selvfølgelig også foran fjernsynet, når Danmark spiller deres kampe, hvilket de gjorde to gange i sidste uge. Jeg er vild med deres sammenhold og kampgejst, så jeg er sikker på, at de nok skal nå langt. Selvom man siger, at det ikke drejer sig om at vinde, og man skal være glad for bare at være med, så vil vi jo altid gerne have, at vi når langt, og gerne får en medalje med hjem. Sådan har vi det nok alle, og jeg skal nok sidde med igen foran fjernsynet, når Danmark de næste gange igen går på banen. 


Sidste uge har været en spændende og udtryksfuld uge. Jeg ser frem til endnu flere oplevelser i den kommende uge, og igen til endnu et foredrag i Kirkehøjskolen om 14 dage. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma