Gå videre til hovedindholdet

Madspild VS Nedfaldsfrugt


 
Da jeg fik læst kogebogsromanen "Det var ikke planen at købe kålroer", kom jeg til at tænke på et emne, som ligger mig stærkt på sinde, nemlig madspild. Madspild er de seneste år blevet meget omtalt, og vi har fået meget fokus på hvad vi køber, og hvor meget vi smider ud.
Jeg er meget økonomisk når jeg laver mad, og jeg køber for det meste ikke det mad, som jeg kan se ikke bliver spist. Det er meget sjældent, at jeg smider mad ud, og jeg køber tit billigere varer i butikkerne, som er ved at nå udløbsdatoen. Ligesom mange andre danskere. Man kan jo ligeså godt slå to fluer med et smæk, nemlig at købe en vare billigt, og samtidigt få brugt den, gerne samme dag, så intet bliver smidt ud.

Madspild er blevet meget moderne, og som sagt er der mange butikker, som har særlige hylder eller montre hvor varer, der er ved at udløbe ligger, som man kan købe til en billigere pris. Vi er som forbrugere blevet bedre til at købe tingene som snart udløber, men husker vi også at bruge de ting, vi har i køleskabet eller i køkkenskufferne? Fra 2011 til 2017 har danskerne nedsat deres madspild med 24 procent. Det er virkelig flot, men vi skal være endnu bedre.

Hvorfor er det, at vi fortæller omverdenen, at vi bekæmper madspild? Gør vi det virkeligt? Og hvordan kan vi blive bedre til det?
Jeg vil prøve at fortælle om mine erfaringer med madspild her.

Da jeg flyttede hjemmefra, og skulle til at lave min egen mad, både morgenmad, frokost som skulle med på arbejde, og aftensmaden som skulle laves efter en travl dag, fik jeg diverse udfordringer. 
Jeg blev lige så inspireret på mine indkøbsture, som jeg gør i dag. Der er intet bedre for mig, end at gå rundt i grøntsags- og frugtafdelingen og blive inspireret. Tit køber man måske et blomkål, nogle kartofler, eller frugt, hvor man ikke bruger det hele samme dag, og så ligger resten enten i køleskabet eller skuffen, og bliver dårlig. Ud fra disse oplevelser opfandt jeg mine egne "Tøm køleskabet retter". Og det skal lige siges, at det var inden der fandtes de smarte apps, "Tøm Køleskabet", som der findes i dag.

Jeg har næsten altid skrevet en madplan. Mange siger, at de mangler inspiration til, hvad man skal skrive på sådan en madplan, og hvordan ved man, at det netop er det, man har lyst til at spise på den dag. Men hvis man vil være økonomisk, kan man evt. kigge i tilbudskatalogerne. Jeg elsker at kigge tilbud, og jeg bliver tit inspireret af f.eks. en pakke hakket kyllingekød til 15 kroner. Man kan lave et hav af retter med hakket kyllingekød eller kyllinge brystfilet. 

Det skal lige siges, at jeg ud over at lave aftensmad til mig selv, også laver aftensmad til min mor og mormor hver dag. Hver gang jeg fortæller min mormor om, at der er billig kyllingekød, siger hun: "Åhhh vil du så ikke lave den der gode lasagne med spinat". Det er så dejligt, at jeg ved billig og samtidig sund mad, kan inspirere min familie med den dejlige mad, jeg laver.

Ud fra en madplan kan man bestemme 1-2 dage om ugen hvor man spiser fisk, en dag uden kød måske, og så lav en reste-dag. Den dag i ugen hvor samtlige rester bliver spist. Eksperimenter i køkkenet. Det er ikke sikkert, at alt smager godt sammen, men så har man lært af det, og resterne bliver spist. Det vil sige mindre madspild og en oplevelse rigere.

I Frankrig smider de hvert år 7 millioner tons mad ud, og det har betydet, at der er kommet en lov, om ikke at smide mad ud. Restauranterne i Frankrig står faktisk bag 14 procent af de 7 millioner tons. Vi får de fleste steder meget mad på tallerkenerne, når vi er ude at spise. Meget mad, som mange af os ikke altid kan spise op. Hvad sker der forresten med de kæmpe burgere, som man køber på restauranter. Kig dig over skulderen næste gang, og se hvad der sker ved nabobordet, når burgeren kommer. "Låget" på burgeren bliver taget af, og resten spist. Jeg ved godt, at det går ud på, at man ofte ikke kan spise op, og i dette tilfælde er det "låget" der mætter, så f.eks. kødet ikke kan spises. Flere steder laves burgere nu uden "låg". Virkelig smart. Men løsningen var måske at lave portionerne mindre, så vi alle kan være med. Mindre portioner = billigere pris. Eller vi kunne måske være bedre til at få resterne med hjem i de populære "Doggy Bags". Vi føler ofte, det er pinligt, at spørge efter en æske, så vi kan få maden med hjem. Men hvorfor det? Vi har betalt for en ret vi ikke kan spise, og det er jo os selv som har spist af den. Jeg har ofte taget mad med hjem, og brugt det til min frokost næste dag. Ergo behøver jeg ikke lave frokost næste dag, og har samtidigt sparet penge.

Nedfaldsfrugt
Madspild er en ting, men hvad med den dejlige nedfaldsfrugt som ligger i de flestes haver?
Sæsonen er lige nu for diverse frugt, som hænger på træerne. Og der er intet mere romantisk eller nostalgisk end et æbletræ i ens have. Flere steder jeg går eller kører forbi ligger den dejlige frugt på vejen eller græsset. Nogle husker måske at få plukket sine afgrødre, men hvad med den gode frugt som ligger på græsset. Tit bliver disse frugter dårlige hurtigt, men tit fejler disse frugter ingenting. Selvom der findes stød på frugten, kan dette skæres af, og resten af frugten f.eks. bruges til æblegrød, æblekage, marmelade osv.

Der findes mange mennesker i verden, som ikke får mad tre gange om dagen, og mange børn i Danmark som ikke får nok frugt. Jeg bliver rigtig trist, når jeg går forbi en have og ser alle de dejlige æbler, pærer og blommer som bare ligger på enten græsset eller vejen, og bliver dårlige. Jeg får gode idéer til hvilke opskrifter, hvor man kan bruge det dejlige frugt til. Og det må være så lækkert at gå ud i haven og snuppe et æble eller pære, og tage med i skole eller på arbejde.
Hvis det var mig, som havde for meget frugt på mine træer, ville jeg plukke træerne for frugt, og sætte det frem på gaden, og skrive "Gratis frugt". Det må være så positivt, for dem som ikke har fået købt dagens frugt, lige kan snuppe et æble med på vejen.
Det er jo også muligt at kontakte den lokale skole, som kunne komme forbi og plukke frugten, og tage den med, og bruge den til en lækker æbletærte i skolen. På den måde lærer vi også vores børn, at frugt ikke kun købes i butikkerne.

Jeg håber, at jeg har fået inspireret dig til, at tænke mere på både madspild og nedfaldsfrugt. Jeg fik i hvertfald kigget min frugtskål igennem, og fandt både blommer og æbler som var godt modne. De fandt vejen i en gryde, og blev senere til en dejlig dessert, som jeg vil dele med jer én af de nærmeste dage.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege
Boganmeldelse af Halløj på Christiansborg Reklame/anmelder-eksemplar: Jeg har fået bogen "Halløj på Christiansborg" til anmeldelse fra forlaget Forfatterskabet, hvilket har været et spændende bekendtskab, men det kommer jeg tilbage til om lidt. "Halløj på Christiansborg", skrevet af Morten og Søren Ellemose, forlaget Forfatterskabet.dk . Bogen "Halløj på Christiansborg" er en satirisk bog, som handler, som også titlen lyder, på Christiansborg, altså er det en politisk satire.  Jeg er ret vild med politisk satire, da man skal være vågen, og virkelig følge med, når man læser den. Det er ikke den en slags bog, hvor man kan slappe af helt på samme måde, som man kan med andre bøger. Men det er også derfor, at jeg er vild med satire. Vi er vant til satire i tv-programmer samt i tegneserier eller billedbøger, men jeg synes det er for sjældent, at vi møder en roman som underholder os med satire, for underholdning er der massere af i denne bog, i hvert fald hvis ma