Gå videre til hovedindholdet

Mit møde med Alma og Anna Arendse

I tirsdags var jeg til et arrangement på Næstved Bibliotek, med forfatteren Anna Arendse Thorsen, som har skrevet romanen "Filterløs".

Jeg havde i anledning af arrangementet læst bogen, som nok mest er en ungdomsbog, men som bestemt kan læses af folk i alle aldre, især hvis man har interesse for emnet.

Bogen "Filterløs" handler om Alma, som går på Roskilde Gymnasium. Alma er en ganske almindelig pige, som går i skole og går til fester. Almas far døde, da hun var 7 år, og de seneste år har Alma lidt af social- og panikangst. Alma får medicin for hendes angst, og det går fint. Men da hun møder Stefan, vil hun bare gerne være "normal" og beslutter sig for at stoppe med at tage medicinen. En beslutning som risikerer, at få fatale følger, hvor Alma bliver indlagt på en psykiatrisk skadestue.

Bogen følger Alma både i skolen, hjemme hos hende selv, og når hun besøger hendes mor, som har fået en ny kæreste, efter faren døde. Man hører om Almas misundelse over at storesøsteren Nora kunne huske mere om faren. Nora er nemlig 7 år ældre end Alma. Nora er til gengæld jaloux på Alma, da hun var mere hos faren, da han var syg. En evig kamp som er mellem de to søstre.


Jeg valgte at tage til arrangementet med Anna Arendse Thorsen, da jeg gerne ville høre lidt mere om hendes baggrund, og om handlingen i bogen kunne sammenlignes med Anna Arendses liv. Min konklusion blev: Både og. Anna Arendse er i dag 25 år, og er ligesom Alma opvokset i Roskilde, og har også gået på Roskilde Gymnasium. De har også begge mistet deres fædre som børn. Anna Arendse har dog ikke samme psykisk diagnose, men har skitzotypisk sindslidelse, og det er måske også derfor, at hun har interessen for at formidle dette emne ud til unge.

Ved arrangementet kom Anna Arendse ind på nogle gode pointer. Hun fortalte bl.a. at der i dag er 41 % af de 16-21 årige piger/kvinder som har psykiske problemer. Hun fortalte, at det nok har noget af gøre med den præstations kultur, som vi har i øjeblikket, og sikkert kommer til at mærke mere til. Vi skal præstere vores allerbedste. Vi skal være de bedste i skolen, og samtidig også være ude i weekenden og feste, for vi skal selvfølgelig være fremme socialt også. De sociale medier har nok også noget med det at gøre. Vi skal være perfekte på de billeder og film, som vi lægger ud til andre. Dette er bestemt en følelse, jeg kan sætte mig ind i.

For at vende tilbage til bogen "Filterløs", er det bestemt en bog jeg vil anbefale. Selvom bogen er på 204 sider, er den rigtig hurtigt læst. Jeg fik læst den på 2 dage. Bogen er skrevet rigtig nemt, så alle kan være med. Og selvom man måske ikke interesserer sig for psykiske lidelser, er der også andre emner i bogen som sikkert vil vække interesse: nemlig forelskelse og savn, søskende forhold, og ungdom i gymnasiet.

Ved mit spørgsmål til Anna Arendse Thorsen, om der kommer flere bøger fra hendes side, var svaret ja. Men det kommer nok ikke til at handle om psykiske lidelser næste gang, men måske nogle digte eller bøger til teens. Man kan evt. følge hende på hendes hjemmeside  eller på hendes Facebook side.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Boganmeldelse af Den forstenede greve Reklame/Anmeldereksemplar - Jeg har fået bogen "Den forstenede greve" tilsendt fra forlaget Forfatterskabet . Bogen er skrevet af de to ejere af forlaget nemlig, tvillingebrødrene Søren og Morten Ellemose. Bogen "Den forstenede greve" er en sammensat bog af 15 noveller, som selvom hver novelle er en historie for sig, bliver kædet sammen til en samlet fortælling. Selve historien handler om en journalist, som bliver kontaktet angående en historie. Det eneste som er noteret er en adresse. Mystikken er der, for hvilken historie er der tale om? Journalisten møder greven, som har tiden imod sig. Grevens krop bliver mere og mere forstenet for hvert minut der går. Det er ikke bare én historie, som skal fortælles, men flere. En historie for hver novelle. Har journalisten nok papir med på sin blok, og har han nok bånd på sin diktafon? Og hvad med greven, når han at få fortalt alle de planlagte historier inden tiden er forbi? Som tidligere
Eksklusiv hudpleje fra SkinCeuticals Reklame - I samarbejde med SkinCeuticals og Smartson, har jeg været udvalgt til at teste to hudplejeprodukter fra SkinCeuticals. Som I ved, så elsker jeg at bruge hudpleje hver dag, og har rutiner både morgen og aften, og kan se en betydelig ændring på min hud med den forkælelse. Ud fra det vil jeg sige, at jeg kender en del hudpleje, ikke at jeg har prøvet alle mærker, for økonomisk er det voldsomt, men jeg vil sige, at jeg kender mange mærker af navn. Derfor var det meget spændende, da jeg ansøgte Smartson om at prøve hudpleje fra SkinCeuticals, fordi jeg aldrig har hørt om dette mærke før. Da pakken kom til mig, søgte jeg lidt op, både om mærket og også om produkterne, og nederst kommer jeg til at sætte nogle link ind, så I kan klikke ind og få mere information om de to produkter, og det er også via disse links, at du kan investere i dem, hvis du ønsker det. Hvilke produkter var det så, at jeg modtog? Jeg modtog en serum med navnet H. A. Intensif
I sorgens hus Reklame - Jeg har fået bogen “I sorgens hus” tilsendt til anmeldelse af forfatter Louise Winther. Bogen er udgivet gennem forlaget Forfatterskabet . Jeg bliver altid så glad og overrasket over at blive tilbudt bøger til anmeldelse, for udover at jeg elsker at læse, så elsker jeg også at give mine holdninger videre, både her på bloggen, men også på mine sociale medier. Bogen “I sorgens hus” er en samling af digte som Louise har skrevet til hendes mor, som hun mistede sidste år (2023).  Digtene bærer præg af selvfølgelig sorg, men også savn, og de ord som vi kan relatere til ved sorg og savn beskriver Louise så poetisk. Vi kan alle relatere til sorgen, også selvom vi måske ikke har mistet vores mor. Det er ikke første gang Louise Winther skriver om sorg. Hun har tidligere udgivet to bøger om sorg, og det er virkelig ikke alle som kan sætte ord på sorg, men det kan Louise Winther. Digtene handler alle om savn og sorg, som tidligere beskrevet, men vores mor kan betyde så mege